Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Zuiderlicht over papier
Zuiderlicht
02/06/2021
Ontwerpers over Papier
Sinds 2011 interviewt De Monsterkamer ontwerpers over papier. Wat is hun favoriete papier, wat zijn hun inspiratiebronnen en hoe zien zij de toekomst van papier? De vragen zijn steeds dezelfde, de antwoorden verrassen.
Wat is jullie favoriete papier en waarom?
Veel papieren vinden wij mooi. Niet zo vreemd, we werkten voor Meerssen Papier en Favini, dus ontwikkelden een neus voor de meest bijzondere papieren. Een funky papier vinden we Curious Touch Curious Touch Soft Milk: papier, karton en enveloppen met een unieke eenzijdige soft touch coating. De opmerkelijke tactiliteit van Curious Soft Touch geeft een sensuele dimensie aan uw communicatie., als je dat vasthoudt voelt het anders dan wat je van papier verwacht. Het is heel erg papier, en voelt als niet-papier. Het is alweer een tijd terug dat we het gebruikten, maar het blijft in herinnering. Keaykolour Keaykolour is een iconische range van ongestreken papier en karton speciaal ontwikkeld voor hoogwaardig drukwerk en verpakkingen. Daardoor kunnen ontwerpers putten uit een breed palet, waarvan ook een gedeelte 100% recycled is. is een papier dat we veel inzetten voor luxe brochures van o.a. Vesteda Montevideo, New Amsterdam en de Coenen-toren in Eindhoven. Prachtige kleuren, prachtige uitdrukking. Helaas komt het niet meer veel voor dat we op gekleurd papier mogen drukken.

Jaarverslag van Synthon, het binnenwerk is gedrukt op Lessebo Design Smooth White.
Lessebo Design Smooth White 1.2 Lessebo Design smooth 1.2 leent zich uitstekend voor de weergave van foto’s en heldere kleuren. Het papier is leverbaar in 4 natuurlijke tinten: Bright, White, Natural en Ivory. De tinten White, Natural en Ivory bevatten geen optische witmakers (OBA). is ook een fijn papier. Het is opdikkend en ongestreken. Laat zich super bedrukken en voelt lekker zacht aan. We hebben dit o.a. ingezet voor het fotoboek van Beekdaelen (Roger Cremers), maar ook voor het jaarverslag van Synthon. En dan natuurlijk Munken Munken is een ultiem boekpapier. Door de beste eigenschappen van houtvrij en houthoudend papier te combineren, heeft Arctic Paper een kwaliteit gecreëerd met een opdikking, stevigheid, oppervlak, leesbaarheid en bedrukbaarheid die perfect zijn voor boekproducties.. Ook zo’n favoriet.

Het jaarverslag van LIOF (Limburgse Investeringsbank) in de vorm van een krant. Gedrukt op Cyclus Offset 70 g/m2, 100% recycled.
Voor LIOF (Limburgse Investeringsbank) maakten we jarenlang het jaarverslag in de vorm van een krant. Dat – net als de door ons gemaakte maandelijkse stadskrant voor gemeente Heerlen – werd gedrukt op Cyclus Offset 70 g/m2, 100% recycled Cyclus offset wordt niet meer geproduceerd [red.].. Zouden we zo weer inzetten.

Stadskrant voor gemeente Heerlen, gedrukt op Cyclus Offset 70 g/m2, 100% recycled.
Voor woningcorporatie Woonpunt maakten we een prachtige activistisch posterjaarverslag, gedrukt op Amber Graphic 70 g/m2 Amber Graphic is een wit, ongestreken papier dat gebruikt wordt voor boeken, handleidingen, reclamedrukwerk, brochures en catalogi, in één kleur of full colour. . Niets voor niets won dat de prijs voor de Beste Verzorgde Jaarverslagen en een Red Dot.

Activistisch posterjaarverslag voor woningcorporatie Woonpunt, gedrukt op Amber Graphic 70 g/m2.
Kunnen jullie een voorbeeld geven van een ontwerp dat jullie hebben gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Voor het jubileumboek van het Pharmabedrijf Synthon kozen we voor een superopdikkend papier, Fluweel 1.5 wit Fluweel is een natuurlijk wit ongestreken papier met een warme, uiterst zachte touch. Ondanks de hoge opdikking leent Fluweel zich zeer goed voor 4 kleurendruk en precies door de hoge opdikking accentueert het de sfeer en de emotie van je drukwerk. van Igepa. Het boek is flink dik en lijkt wel een kilo zwaar, maar als je het oppakt verrassend licht. Ook gebruikten we vaker Calco, een semitransparant papier. Dat doen we ook bijna nooit meer.

Jubileumboek voor het Pharmabedrijf Synthon, met Fluweel 1.5 wit van Igepa.
In het Mosa magazine Notes maakten we gebruik van twee papieren (ongestreken Munken Lynx Het ongestreken, gladde oppervlak van het Munken Lynx en de natuurwitte tint zorgen voor een exclusieve en tegelijkertijd authentieke uitstraling, met een natuurlijk papiergevoel. en een gestreken houtvrij gesatineerd mc). We lieten het gestreken oppervlak als tussenbladen het werk doen. Het stofomslag van het Beekdaelen fotoboek is een gevergeerde Wibalin Buckram WB500 white WIBALIN® BUCKRAM is een sterk, duurzaam covering materiaal in een prachtige collectie van 30 kleuren met een linnen persing. Speciale kleuren of formaten op aanmaak. ). Het is stevig en laat zich goed stansen en geeft een geheel speciale uitdrukking.

Stofomslag van het Beekdaelen fotoboek op Wibalin Buckram WB500 white.
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die jullie maken? Besteden jullie veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Het is goed te merken dat er steeds meer digitaal gebeurt. Geldt ook voor drukwerk, maar daarin is de papierkeuze beperkt. De laatste tien jaar is het papierlandschap ondoorzichtig geworden. Onze papiermonstercollectie is verre van up-to-date. Vaak vragen we nu advies aan onze drukkers, die weten nog een beetje wat er in de markt verkrijgbaar is en wat de naam is. Papiervertegenwoordigers zagen we vroeger vier keer jaar, nu nog één keer in de vier jaren. Helaas zien niet alle klanten de toegevoegde waarde van onderscheidende (maar dus ook vaak duurdere) papiersoorten.

Mosa magazine Notes, gedrukt op Munken Lynx en de tussenbladen op gestreken houtvrij gesatineerd mc.
Kunnen jullie een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze jullie aanspreekt?
Open deur: alle boeken van Irma Boom, een designer die met papier wonderen verricht. Kijk maar naar haar productie Beyond Paper voor Renault. Daar was special papier voor ontwikkeld. Geweldig. En het boekje Maurice Nio, You have the right to remain silence vormgegeven door Thomas Buxo is super. Niet voor niets een van de Best Verzorgde Boeken uit 1998, prachtig gedrukt op 45 grams bijbelpapier.
Zijn er dingen die jullie missen in het huidige aanbod van papier?
Goede vertegenwoordiging en goed overzicht worden gemist! Net als swatches van papier dat wel leverbaar is. Designerkits die actueel zijn is noodzaak. Digitaal is papier echt niet te beoordelen. Monsters zijn soms lang onderweg, en je krijgt maar enkele velletjes. Een groot gemis voor goede beoordeling. We zijn in die zin blij dat er nog een Monsterkamer is.
Wat is jullie grootste frustratie op het gebied van papier?
Kosten, levergarantie, actualiteit zijn totaal diffuus. Kortom: goed zicht op het aanbod is er niet.

Relatiemagazine voor HEVO gedrukt op Arctic Volume.
Hoe zien jullie de toekomst van papier?
Gezien de kringloop gaat papier het in de verpakkingsindustrie het winnen van plastic! Dat is een kans. Mooi drukwerk zal stabiliseren en mogelijk toenemen. Ongetwijfeld gaan we de tactiliteit en geduldigheid van papier herwaarderen in deze snelle tijd. Het onderscheidend vermogen wordt groter dan ooit. We maken bijvoorbeeld voor HEVO in Den Bosch een relatiemagazine (op Arctic Volume Arctic Volume White is een wit, opdikkend, mat, volgestreken papier, verkrijgbaar in gramgewichten van 90 tot 300 g/m². Het matte oppervlak zorgt voor een uitstekend drukresultaat en mooie beeldweergave, en geeft uw drukwerk een zachte uitstraling. ) dat zeer gewild en goed gelezen wordt. Een heerlijke visitekaart die fijn in de bus valt en die niet te vergelijken is met een serie blogs.
Interview door De Monsterkamer met Zuiderlicht