Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
What Design Can Do
Esther Krop
09/05/2012
Redactioneel
De tweedaagse conferentie op 10 en 11 mei What Design Can Do wil de kracht en het aantrekkelijke van design inzetten om maatschappelijke issues aan te pakken. Goed design kan de stad veiliger maken, de leegstand bestrijden en minder toeristen laten verdwalen. De tweede editie van de tweedaagse internationale designconferentie What Design Can Do – focust op het beste van social design wereldwijd. Van het oplossen van fecaliën-problemen in Afrika tot aan de architectuur van de slums in Brazilië: het komt voorbij op 10 en 11 mei in de Stadsschouwburg Amsterdam.
Denkkracht
What Design Can Do wil de kracht en het aantrekkelijke van design gebruiken om maatschappelijk problemen aan te pakken. Creatief directeur Richard van der Laken: ‘Designers denken in oplossingen. Waarom zou je hun denkkracht alleen gebruiken om een mooie lamp te laten ontwerpen? Wij willen dat designers vaker worden ingezet om sociale kwesties te tackelen.’
Hulpmiddel
Tijdens de tweede editie van What Design Can Do komen tal van ontwerpers voorbij die laten zien dat design niet alleen esthetiek is, maar ook een hulpmiddel om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Catarina Midby, hoofd duurzaamheid van het Zweedse modeconcern H&M, vindt dat de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een ontwerper verder gaat dat het ontwerpen van aantrekkelijke en betaalbare kleding. De architect Cameron Sinclair richtte Architecture for Humanity op, een club die ontwerphulp biedt in crisissituaties, zoals na de Aziatische tsunami van 2004 en orkaan Katrina in New Orleans in 2005. Andere belangrijke gasten zijn de Braziliaanse architect Marcelo Rosenbaum, die make-overs uitvoert in sloppenwijken van Sao Paulo, landschapsarchitect Piet Oudolf, hoogleraar Kees Dorst over zijn project Designing Out Crime, grafisch ontwerper Harmen Liemburg, de Oostenrijkse fooddesigners Honey & Bunny en de Nederlandse topontwerpster Hella Jongerius.
Actief karakter
What Design Can Do heeft een actief karakter. Er worden daadwerkelijk design-oplossingen uitgewerkt in zogeheten break-outsessies, die samen met de ideeën en input van de gastsprekers worden verzameld in een boek dat aan het eind van de tweedaagse conferentie wordt gepubliceerd.
10-05-2012 t/m 11-05-2012, Stadsschouwburg, Amsterdam, dagkaart € 175 / combiticket € 300 (BNO-leden 15% korting).
Kijk voor meer informatie en tickets op www.whatdesigncando.nl.
Op 10 mei, de eerste congresdag, organiseert de Groene Offerte (zie artikel van Groene Offerte oprichter Arjan Hilgersom op www.monsterkamer.nl) een break-outsessie: The Green Mic – What Green Can Do For Design. Lees hier meer.