De Monsterkamer

Tariq Heijboer over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik werk het liefst met heel eenvoudige papiersoorten, geen glimmende glitter omslagen of dikke planken in mijn werk. Uiteraard moet een papier bij het juiste ontwerp en toepassing passen maar mijn ‘all time favorite’ was Cyclus Offset dat helaas niet meer bestaat. Ik geloof wel dat er inmiddels een goed alternatief te krijgen is. Ik vind dit prettig papier omdat het een licht grijs-blauwe tint heeft en wat weg heeft van courantdruk. Verder vind ik Opakal Opakal is een mat gekalanderd houtvrij dundruk met een zeer hoge opaciteit (ondoorzichtigheid van het papier). Hierdoor is Opakal in het bijzonder geschikt voor de realisatie van (woorden)boeken, handleidingen, catalogi, dienstregelingen, bijbels, agenda’s, een bijsluiters. Ondanks het lage gramgewicht is Opakal uitstekend aan twee zijden te bedrukken. en Elementa Opaque Houtvrij ongestreken dundrukpapier. Vanwege de hoge opaciteit bijzonder geschikt voor de realisatie van bijsluiters, waar men niet moet inboeten op de drukkwaliteit en de leesbaarheid bij tweezijdige bedrukking. Goed evenwicht tussen witheid en opaciteit, hierdoor ontstaat een rustig beeld voor de lezer. elegant en soepel. IBO One IBO One is geproduceerd van pure cellulose zonder vulstoffen waardoor het papier zeer licht, soepel valt en een opmerkelijke transparantie verkrijgt. Het doorzicht van het papier heeft een bijzondere functie binnen het ontwerp en geeft tekst en beeld een nieuw perspectief. IBO One heeft een aangename klank en een prettig papiergevoel. De mooie offwhite tint zorgt voor een rustig leesbeeld. is erg leuk vanwege de doorschijnendheid. Je kunt hierdoor heel goed met typografie of beeld spelen en hoeft niet altijd kalkpapier te gebruiken. De Clairefontaine kleurenserie Clairefontaine Trophée is verkrijgbaar in een uitgebreid gamma van wit tot intensieve en fluokleuren, in verschillende gramgewichten en aangevuld met een ruime keuze aan enveloppen en BIO TOP 3® BIO TOP 3® is een natuurwit, houtvrij ongestreken premium papier en karton, geproduceerd zonder gebruik van optische witmakers. Bio Top 3® is geschikt voor preprint toepassingen en tevens beschikbaar in cutsize en enveloppen. die je ook via elke kantoorboekhandel kunt bestellen vind ik ook heel handig, juist omdat ze zo lekker onpretentieus zijn.

Rijksmuseum Kookboek. Jonah Freud. Papier: IBO One 60 g/m2. Irma Boom Office

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
In een kleine publicatie die ik onlangs ontwierp over het werk van Marinus Boezem in Moskou heb ik kalkpapier gebruikt om afbeeldingen van het werk van Boezem op te drukken. Hierdoor lopen de werken in elkaar over, dat vond ik goed passen bij deze tentoonstelling. Één van de werken was een circa 28 meter lang semi-transparant gordijn met ventilatoren er achter.

Marinus Boezem, The Weather in Moscow Looks Good, 2018. Kalk Glama 100 g/m2 en Cyclus Offset 115 g/m2

Een ander voorbeeld is een boek met het werk van Han Bennink, ontworpen op een kopieerapparaat. Het Cyclus Offset papier paste hier goed omdat dit het alledaagse benadrukt. Je kunt zo’n Cyclus drukvel ook prima voor je fish & chips gebruiken of om er een cadeau mee in te pakken.

Han Bennink, 2017. I.s.m. Irma Boom. Papier: Cyclus Offset 100 g/m2

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Ondanks mijn voorkeur voor vrij gangbare papiersoorten gaat er vaak veel tijd in zitten het juiste papier te vinden. Zeker als het gaat om een boek met meerdere papiersoorten, dan moeten die allemaal bij elkaar passen en tegelijkertijd een ander gevoel geven of ander perspectief vertegenwoordigen. Het komt ook voor dat een drukker in het buitenland een papiersoort niet kan vinden of kan gebruiken en dan is het vaak bijna onmogelijk een alternatief te vinden.

Tariq Heijboer

De mens is de maat der dingen, brochure op BIO TOP3 in opdracht van Rijksvastgoedbedrijf, Assen.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
In de catalogus Seth Siegelaub: Beyond Conceptual Art, ontworpen door Irma Boom vind ik de papierkeuze zeer geslaagd. Opakal werkt heel goed bij dit boek. Het geeft gelaagdheid aan het archiefmateriaal op een hele subtiele manier en zorgt tegelijkertijd nog voor goede leesbaarheid. Ik vind het ook mooi dat het boek hierdoor zo slap is.

Seth Siegelaub: Beyond Conceptual Art. Papier: Opakal 60 g/m2

Seth Siegelaub: Beyond Conceptual Art. Papier: Opakal 60 g/m2

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Ik zou graag een opdikkender versie zien van een papier als IBO One, zodat je ook met de opaciteit kunt spelen in kleine dunne brochures. Van mij mag het papier dan zelfs nóg transparanter. Dat het lekker verwarrend wordt, aan welke zijde er iets gedrukt is.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Dat de meest eenvoudige papieren soms moeilijk te vinden zijn. Zeker internationaal.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Als je het via een drukker kan regelen is het meestal wel te doen, die denken dan ook met je mee, maar zelf een pak A4 of A3 bestellen van het een of ander is toch best wel moeilijk. Je hebt dan wel The Paper Factory van Fedrigoni, maar die hebben natuurlijk alleen hun eigen papiersoorten.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Ik denk dat we ondanks digitalisering altijd wel papier zullen blijven gebruiken, we stoppen nou eenmaal ook niet met alle andere fysieke ervaringen en behoeftes. Tijd en ruimte kunnen we niet stoppen, hierdoor zijn we voorlopig nog opgezadeld met vergankelijkheid. Met andere woorden: ook boeken blijven belangrijk al zullen die natuurlijk wel een andere rol in ons dagelijks leven gaan spelen.

Interview door De Monsterkamer met Tariq Heijboer