Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Spraakmakende innovaties papier en karton komen tot leven in Schiedam
Rutger van Dijk
01/06/2014
Gastartikelen
Papier & Innovatie
Midden in Schiedam, tussen winkels en bedrijfjes, wacht een aangename verrassing: het Wereld van Papier Inspiratiecentrum. Hier worden tal van nieuwe vindingen op het gebied van papier, karton en verpakken getoond.
Het Inspiratiecentrum verschaft bezoekers een fraai inkijkje in de fascinerende wereld van verpakkingen. De modernste snufjes worden getoond én verkocht. Zo behoort ‘FreshPaper’ van de Amerikaanse producent Fenugreen tot het assortiment. Dankzij dit innovatieve papierproduct – dat bedacht werd tijdens een scheikundeles – blijven groenten en fruit 2 tot 4 keer langer vers, omdat het schimmels buiten de deur houdt. Daarmee voorkomt het verspilling van voedsel.
In het centrum is een prominente rol weggelegd voor de tomatendoos. In dit project worden stengels en bladeren van de tomatenplant verzameld en gebruikt als grondstof voor de tomatendoos. Van de bladeren van de plant worden zogenaamde pulpschaaltjes gemaakt, uit de stengel worden vezels gewonnen waarvan de doos wordt gemaakt. Het bijzondere aan dit project is dat de tomaat wordt getransporteerd in een doos die is gemaakt van zijn ‘eigen’ vezels. De tomatendoos is innovatief en duurzaam: het verhaal spreek mensen en bedrijven aan. Niet voor niets werd tijdens het Westland Event in oktober 2013 een exemplaar overhandigd aan Koning Willem-Alexander.
De bloembollenverpakking ontwikkeld door HaPeCe uit Assen is een andere ster in het assortiment. Oorspronkelijk bestond de verpakking geheel uit bioplastics, maar kopers herkenden dat materiaal niet als duurzaam. Sinds aan de verpakking een laag papier is toegevoegd, gaan de bloembollen als warme broodjes over de toonbank. Blijkbaar verandert de perceptie van het product met de toevoeging van papier.
Een mooi voorbeeld van een product dat de afgelopen jaren een metamorfose onderging is de dvd. Omdat tegenwoordig op grote schaal films worden gedownload of bekeken via kanalen als Netflix, worden er veel minder dvd’s verkocht. De dvd’s die nog wel worden verkocht, worden aangeschaft om weg te geven. De dvd is geëvolueerd tot een cadeauartikel. Dat betekent dat producenten veel meer aandacht besteden aan de verpakking. Tegenwoordig wordt de dvd verkocht in een luxe verpakking. Karton creëert meerwaarde voor het product.
Een innovatie die niet onvermeld mag blijven is de ‘Delicious pizza of hotsnack’ die is ontwikkeld door Wesly printing and packaging. Een verpakking van vouwkarton die ervoor zorgt dat snacks in ovens van vliegtuigen kunnen worden verwarmd en in dezelfde doos worden geserveerd. Op intercontinentale vluchten is de snack een groot succes. Allemaal dankzij een innovatieve kartonnen verpakking!
Nieuwsgierig naar wat het Wereld van Papier Inspiratiecentrum nog meer te bieden heeft? Kom langs of kijk even op de website voor meer informatie.
Dit artikel is een bewerking van een stuk dat is opgenomen in het jaarverslag over 2013 van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en kartonfabrieken. U vindt het vanaf 25 juni op de website van VNP.
Door Rutger van Dijk