De Monsterkamer

Raw Color over papier

Sinds 2011 interviewt De Monsterkamer ontwerpers over papier. Wat is hun favoriete papier, wat zijn hun inspiratiebronnen en hoe zien zij de toekomst van papier? De vragen zijn steeds dezelfde, de antwoorden verrassen.

Wat is jullie favoriete papier en waarom?
Ons favoriete papier is Revive wat inmiddels niet meer wordt gemaakt. Revive is een uncoated gerecycled papier. Revive is het meest complete merk gerecyled papier en staat naast uitstekende papierkwaliteit voor duurzaamheid.  Het is een gerecycled papier dat net een grijzige tint heeft en duidelijk aanwezige donkere spikkels, wat je op een subtiele manier aan terrazzo laat denken. Als er een kleur op gedrukt wordt, wordt elke tint lichtelijk vergrijsd, wat een mooie nuance aan elke kleur toevoegt. Daarnaast maken de spikkels een egaal kleurvlak levendiger en doorbreken ze de uniformiteit.

Huisstijl Raw Color, enveloppen, with compliment card, stickers en briefpapier

Testvellen met PMS’en in verschillende transparantie percentages.

Kunnen jullie een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
In de publicatie Basquiat: The Artist and his New York Scene voor de gelijknamige tentoonstelling bij Schunck in Heerlen hebben wij vier verschillende papiersoorten gebruikt. Elke papiersoort heeft een duidelijk doel in de functionaliteit en uitstraling. Dit om de sfeer en content van het boek te versterken. De publicatie geeft inzicht in de eerste jaren van de kunstenaar Basquiat, de periode voordat hij de gevierde superstar van de internationale kunstscene werd. Op de opdikkende romandruk papiersoort EOS 2.0 120 g/m2 EOS is een zuiver houtvrij ongestreken papier met een opdikking van 2.0. De prachtige offwhite tint zorgt voor een levendige beeldweergave, optimale leesbaarheid en een authentiek papiergevoel. De opdikking 2.0 geeft het EOS veel dikte en body, maar voelt niet zwaar aan. hebben wij extreme vergrotingen van korrelige zwart-wit locatiefoto’s geplaatst. Het opblazen van het beeld op deze papiersoort versterkt de korreligheid en voelt authentiek en rauw aan. Beelden van projecten en werken zijn op gestreken papier houtvrij gesatineerd mc 135 g/m2 gedrukt. Dit geeft een mooi contrast door de glans en gladheid. De teksten staan op een dun houtvrij wit offset 90 g/m2. Dit bladert fijn en geeft je het gevoel van een tekstdocument vanwege de lichte doorschijnendheid. En als laatste zijn de omstekers op houtvrij opdikkend silk mc 150 g/m2 gedrukt. Deze slaan de brug tussen de gestreken en ongestreken soorten. Hierop zijn quotes gedrukt in PMS’en die krachtig en verzadigd overkomen.

Basquiat: The Artist and his New York Scene voor Schunck

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die jullie maken? Besteden jullie veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Papiersoorten kunnen een belangrijke rol spelen als drager van ons ontwerp. Goed gekozen soorten kunnen het verschil maken en drukwerk de uitstraling geven van iets bijzonders ten opzichte van een standaard product. Meestal bespreken wij de wensen met de sales begeleider van de drukkerij. Door onze ervaring kunnen wij een beetje omschrijven waar wij naar zoeken en referenties geven. Als dit samenkomt, kunnen wij een duidelijke keuze maken.

Riso Process Colour. Workshop Raw Color

Tijdens de workshop zijn 8 drukgangen met elke een andere kleur gedrukt op de Riso.

Elke deelnemer kon binnen de 8 kleuren 4 kleuren kiezen om mee te drukken

Kunnen jullie een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
In de studio werken wij naast grafisch ontwerp met meerdere creatieve disciplines, zoals product design en fotografie. Daardoor kijken wij niet zo specifiek naar andere grafische ontwerpers en papierkeuze en proberen wij een brede blik te houden op alle visuele disciplines. Een voorbeeld dat ons wel binnenschiet is Foam Magazine. Hier komt de uitstraling van fotografie op diverse papiersoorten mooi samen. Het blijft heerlijk bladeren, omdat binnen het magazine een diversiteit van uitstralingen bestaat. Ook is het handig dat achterin de gebruikte papiersoorten duidelijk vermeld worden.

Zijn er dingen die jullie missen in het huidige aanbod van papier?
Het zou fijn zijn als er een digitaal systeem zou zijn wat je visueel al snel een eerste overzicht geeft over de mogelijkheden. Een goed voorbeeld vinden wij de site van G.F Smith. Hier zie je op schermvullende foto’s heel duidelijk de structuur, vezel en kleur van de diverse papiersoorten.

Nest. Comfort Zone and Disillusion #3 voor Onomatopee



Wat is jullie grootste frustratie op het gebied van papier?
De afgelopen jaren zijn er steeds meer papiersoorten verdwenen. Dat vinden wij toch jammer en het maakt je keuze beperkter. Door overnames en andere waarschijnlijk zakelijke beslissingen lijken ook de papiernamen vaak te veranderen. Dat maakt papierkeuzes lastig en onduidelijk, zeker als je er niet continu mee werkt.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Wij hebben voor onszelf een werkend systeem gevonden. Doordat wij een aantal drukkers kennen waar wij nauw mee samenwerken kunnen wij met hen goed overleggen over onze wensen. Ze hebben veel kennis in huis.

Hoe zien jullie de toekomst van papier?
In de toekomst zal papier een belangrijke rol houden voor drukwerk. Er zal waarschijnlijk minder gedrukt worden, maar hopelijk zal wat er gedrukt wordt, beter geproduceerd zijn. Wij hebben voornamelijk digitale interactie op schermen met tekst en beeld. Hierdoor zal fysieke interactie belangrijk blijven maar steeds meer niche worden. Het gedrukte boek zal zijn meerwaarde moeten bewijzen t.o.v. digitale media. Door verschillende papiersoorten, formaten, bindwijzen en veredeling toe te passen kan een boek zich als fysiek en tactiel object onderscheiden. Het voelt, ruikt en bladert op z’n eigen manier, afhankelijk van de papierkeuze en de afwerking. Dat is anders dan bij een scherm, dat altijd hetzelfde voelt.

Interview door De Monsterkamer met Raw Color