De Monsterkamer

Sam Samiee: Footnotes to Life. COUP

Peter van den Hoogen (COUP) kwam naar de Monsterkamer om papier uit te zoeken voor Sam Samiee: Footnotes to Life.

Dit is een publicatie over het werk van de Iraanse kunstenaar Sam Samiee, winnaar van de Wolvecampprijs 2018. Zijn werk kan worden omschreven als Extended Painting. Samiee verbindt fysieke en virtuele perspectieven van schilderen.

Voor het omslagontwerp is de kunstenaar gevraagd om een onbedrukte dummy van het boek te gebruiken als driedimensionaal canvas voor een schilderij. Van die beschilderde dummy zijn alle zijden vervolgens gescand. Door middel van druk-op-snee techniek zijn de afbeeldingen van die zijden gereconstrueerd tot een driedimensionale reproductie van de beschilderde dummy. Met betrekking tot druk-op-snee techniek blijkt deze ontwerpbenadering, voor zover bekend, verrassend genoeg een primeur.

Het binnenwerk bestaat uit delen die verschillen in layout en papier. De inhoud ervan is verbonden met elkaar door een systeem van voetnoten. Een deel van het boek geeft een gestructureerd overzicht van de tentoonstellingen uit afgelopen jaren en een ander deel verschaft toegang tot de achtergronden van Samiee’s werk op een intuïtieve, narratieve manier. Dit deel voelt als een archief dat is behandeld als schetsboek, waarin bronnen en ideeën samenkomen. Hier vind je teksten, gesprekken, beelden en theorieën die de kunstenaar inspireren en die hij wil delen met de lezer via zijn werk.

Peter van den Hoogen (COUP) kwam naar de Monsterkamer om papier uit te zoeken voor Sam Samiee: footnotes to life.

Peter van den Hoogen (COUP) kwam naar de Monsterkamer om papier uit te zoeken voor Sam Samiee: footnotes to life.

Peter van den Hoogen (COUP) kwam naar de Monsterkamer om papier uit te zoeken voor Sam Samiee: footnotes to life.

Voor meer drukvoorbeelden op dit papier, klik hier

COUP
Studio Sam Samiee


← Vorige