Papier reguliere uitgave: Omslag: Munken Polar 300 g/m2 Binnenwerk: Munken Polar 120 g/m2 van Antalis Papier speciale editie: Platten: Eskaboard 1.200 g/m2 van Moorman Karton Binnenwerk: Munken Polar 120 g/m2 van Antalis
Tekst en ontwerp: Rolien van Mechelen-de Goede Opmaak: Jeroen Sukel Fotografie: Mayke Arts Uitgever: De Nieuwe Lelie
Oplage: 800, waarvan 100 genummerd Omvang: 120 pagina’s Formaat: 22 x 28 cm
Druk: Drukkerij Terts / Wilco Art Books
Binder: Wilco Art Books
(reguliere uitgave) en FopmaWier (speciale editie) ISBN: 9789082523010 Prijs: reguliere uitgave: € 35,- / speciale editie: € 100,- Waar te koop? freudindesofa@gmail.com Technische bijzonderheden: 53 verschillende schreeflettertypes voor de interviews. In de speciale editie zijn 6 artefacten meegebonden:
Gebreide handdoekjes voor op de kussens De handdoekjes zijn door een groep ‘jonge en oude breisters’ met de hand gebreid speciaal voor de gelimiteerde oplage van Freud in de Sofa de bank in de praktijk. Zij symboliseren dat, binnen het kader van de psychoanalytische theorie, iedere analyse maatwerk is en bovendien tijd nodig heeft.
Zakdoek met natuurlijke Indigotranen ‘Met het geluid van de dichtvallende praktijkdeur nog in mijn oren keek ik naar het onooglijke zakje met indigopoeder dat achter was gebleven in mijn hand. Zei ze nou bij het afscheid dat het beter was dat ík er iets mee deed, omdat háár dagen geteld waren? Ik wist meteen dat ik het nooit zou weten. Dertig jaar later voel ik mij vreemd getroost bij de gedachte dat haar indigo de tranen vormt op de zakdoekjes in de gelimiteerde oplage van Freud in de Sofa de bank in de praktijk.’
Zijdepapier van meneer Winter met slagersmes ‘Nu leg ik zelf papiertjes neer voor mijn analysanten. Ik vond het moeilijk te beslissen met welke papiertjes ik zou beginnen. Uiteindelijk vond ik de juiste bij meneer Winter op de Elandsgracht. Daar koop ik een ineengerold stapeltje zijdevloeipapiertjes van 40 x 60 centimeter. Na het uitrollen snijd ik ze heel precies doormidden. Dat doe ik met een mooi groot slagersmes. Daarna zijn ze op de juiste maat.’
Linnen servet met ingeweven figuurtjes en ballpoint initialen ‘Op de twee hoofdkussens lag voor ieder een eigen servet. Het waren een beetje slappe witte linnen servetten met van die ingeweven figuren. Daar zette ik netjes met ballpoint de voorletter op. Als de analyse klaar was werd de ballpoint eraf gewassen en kon er weer iemand anders gebruik maken van het servet. Ik heb nooit een ander systeem kunnen bedenken.’
Kvadrat meubelstof in bankvorm ‘Toen ik hem verwierf, moest hij opnieuw bekleed worden. Er zat een dikke gemêleerde saai gekleurde stof op. Ik koos voor de heel mooie fijne wollen Tonusstof van Kvadrat in een gedekte framboosrode kleur, die goed paste bij de donker rozerode Ikat gordijnen die we indertijd hadden. De kleur komt nu terug in het vloerkleed en in het staande lampje bij de stoel. Het frambozenrood is een afstandelijke tint en geeft daardoor ruimte voor reflectie.’
Dekenstof van gekookte wol ‘Mijn divan bestaat uit een losse matras met bijpassend houten onderstel. De hoes is handgemaakt en bestaat uit drie rijen van 21 leren lapjes, die allemaal net een beetje anders zijn. De opgevouwen wollen deken op het voeteneinde is heel teer en valt bijna uit elkaar. Het is een ‘serapi’. Ik heb hem in 1950 in Mexico gekocht toen ik daar een Summer school deed, ik wist toen niet dat ik analyticus wilde worden. Het is mijn oudste stuk bankgereedschap.’
Lees hier een recensie uit De Volkskrant van 14-08-2018
Foto’s bij dit artikel: Justina Nekrašaitė
Ook papieradvies? Maak een afspraak