Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Papier en digitaal printen een gouden combinatie
Dharminder Biharie
01/10/2012
Gastartikelen
Papier & Innovatie
De kans dat je een smartphone alleen voor bellen gebruikt is nihil. Papier is wat dat betreft ook een smartphone of beter: smartpaper. Papier kan heel veel doelen dienen: het terughalen van emoties van een leuke vakantie via een fotoboek, het verleiden van een klant om een nieuw drankje of parfum aan te schaffen, het bewaren van iets bijzonders in een papieren verpakking. Papier heeft een enorm bereik qua toepassingen. En je kunt het niet uit zetten in tegenstelling tot een elektronisch apparaat. Je kunt het hooguit weggooien of aanbieden om te recyclen. Of je laat je kinderen ermee knutselen. Dat zie ik met een tablet nog niet gebeuren.
Een digitale drukpers zorgt er voor dat je veel kansen kunt creëren. Zo heeft een van mijn relaties er heel handig op ingespeeld door verpakkingen in kleine oplages te gaan produceren. Het bleek een gat in de markt te zijn. Verpakkingen hebben een aura van hoge oplagen. Dat blijkt niet altijd nodig te zijn. Tegenwoordig kun je juist makkelijk kleine oplagen maken. Kleine oplagen zorgen er voor dat er met verschillende papiersoorten gespeeld kan worden totdat de juiste communicatiemix en uitstraling is bereikt. Zo was de opdrachtgever in staat met relatief lage kosten zijn product te positioneren in de retail. En met een uitstraling waar je u tegen zegt en een digitale druk met het diepste zwart.

Digitaal gedrukt verpakking met volledige 1:1 communicatie (gemaakt door de Budelse)
Een andere trend in papier is halffabricaten. Halffabricaten hebben als voordeel dat ze na het digitaal bedrukken snel afgewerkt kunnen worden tot een eindproduct. Toepassingen zijn vaak (actie)marketing en optische verleiders tot een eerste verkoopgesprek. De vellen zijn reeds voorzien van een microperforatie en rillijnen. Deze vellen kunnen direct door een digitale printer, zodat na het bedrukken alleen het doosje of verpakking tot een eindproduct afgewerkt hoeft te worden. Eenvoudiger kan niet.

Het parfum Paper Passion. Het heeft de geur van een vers gedrukt boek (Steidl, 2012)
Optische verleiders
Wist je dat alle grote parfum-, mode- en premiummerken geen last hebben van de crisis? Dat komt omdat zij een doelgroep hebben, die het zich kan veroorloven om dure producten aan te schaffen. Het mooie van papier is dat met vrij simpele ingrepen de uitstraling al verhoogd kan worden. Het oog wil ook wat. Ik denk dat media en print waar emotie aan vast zit, altijd zal blijven bestaan. Sterker nog, er zal meer geld aan besteed worden. Digitaal drukken en papier maken het mogelijk. En die kansen groeien. Dat de markt zal krimpen staat vast. Kunnen we weerstand bieden tegen digitaal geweld? Ja, maar niet altijd en niet iedereen heeft het lef om het te kunnen. Overigens hoorde ik van een relatie dat een architect weer overgestapt was naar een papieren presentatie. De klanten waren al die hippe “iPad Swipe” presentaties beu.
Je eerste indruk is belangrijk. Wat doe je bij je eerste zakelijke kennismaking? QR codes uitwisselen via smartphone? Nee. Een visitekaartje overhandigen. Zorg dat dat moment waarde en emotie heeft. Dan volgt de rest vanzelf.
door Dharminder Biharie