Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Marco Stout over papier
Marco Stout
04/09/2012
Ontwerpers over Papier
Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik hou van puur en eerlijk papier. Houtvrij offset papier. Ongestreken. Tactiliteit is heel belangrijk. Met uitgevers hebben we nogal eens de discussie over de drukkwaliteit van beelden op ongestreken papier. Daarom werken we graag met lithografen die een optimale kwaliteit waarborgen. Gestreken papier zoals machine coated papier gebruiken we bijna niet. Het is zo artificieel. Er zit zo weinig gevoel in. We gebruiken gestreken papier alleen om bijvoorbeeld een contrast aan te brengen of een structuur te verduidelijken in een publicatie.

Essay. Jonas Staal: Post-Propaganda. Fonds BKVB, 2009, 12 x 18 cm. Binnenwerk: Heaven42 absolut wit softmatt 90, 115, 150 en 170 grams. Fastprint gold preprint 90 en 100 grams. Dcp wit 90 en 120 grams. Omslag: Heaven42 135 grams.

Essay. Jonas Staal: Post-Propaganda. Fonds BKVB, 2009.

Essay. Jonas Staal: Post-Propaganda. Fonds BKVB, 2009.
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Het essay Post-Propaganda van auteur Jonas Staal voor Fonds BKVB is een goed voorbeeld. Uitgangspunt van het betoog is de diepgewortelde relatie tussen het kunstinstituut en de politiek, een relatie die door beide partijen ontkend wordt. In het essay wordt gesproken over het hypnotiserende effect van sprankelend witte muren van het kunstinstituut dat elke vorm van kritiek, van verzet, onmiddellijk een podium geeft.
We hebben de drie witste tinten papier in de markt geselecteerd in verschillende gramsgewichten en die ‘random’ door het boek gebruikt. De verschillende tactiliteiten en gramsgewichten geven de publicatie het vervreemdend gevoel waar we naar zochten.
Het essay Koolhaas in Beijing van auteur Edzard Mik voor Fonds BKVB is een ander goed voorbeeld. We wilden hier vooral het grijze sfeer van de stad Beijing weergeven. De smogvorming was voor Rem Koolhaas ook een belangrijk gegeven voor het ontwerp van het gebouw. Het gehele boek is daarom op parelgrijs papier gedrukt in een grijs metalic. Doordat de kleur van het papier en druk dicht bij elkaar liggen wordt het een eenheid en geeft het het essay de juiste sfeer.

Essay. Edzard Mik: Koolhaas in Beijing. Fonds BKVB, 2010, 12 x 18 cm Binnenwerk 120 grams, Butterfly houtvrij, parelgrijs. Omslag Winter&Company Wibalin 541. Stofomslag 120 grams, Butterfly houtvrij, parelgrijs

Essay. Edzard Mik: Koolhaas in Beijing. Fonds BKVB, 2010.

Essay. Edzard Mik: Koolhaas in Beijing. Fonds BKVB, 2010
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt. Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
De papierkeuze is zeer belangrijk. We besteden daar veel tijd aan. Vaak is het een zoektocht door vele collecties. Daarom hebben we nu onze eigen papiercollectie samengesteld. Met papieren die wij mooi en of bijzonder vinden.
Hoe zie je de toekomst van papier?
Er zal minder gedrukt gaan worden. De bulk zal sowieso digitaal gaan. Dat had allang moeten gebeuren (…).We zien een trend: wanneer je iets gaat drukken mag/moet het ook echt bijzonder worden. Mooie papieren, budget voor lithografen om het beeld te optimaliseren, de juiste binders. Mooi drukwerk.

Publicatie Slow/Down, MK Gallery, 2003, 16,5 x 23,5 cm. 90 grams, Anda, wit.
Door Marco Stout