Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Hats & Tales over papier
Hats&Tales
20/11/2017
Ontwerpers over Papier
Wat is je favoriete papier en waarom?
We blijven in onze keuze voor een mooi basis papier continu terugkomen op Lessebo Design White Lessebo Design 1.3 heeft een ruw oppervlak wat het papier een robuust karakter geeft. Het papier is geschikt voor alle druktoepassingen waarbij een mooie beeldweergave samengaat met een natuurlijk papiergevoel. Verkrijgbaar in vier tinten: Ivory, Natural, White en Bright.. Dit papier heeft de juiste balans tussen een vriendelijke witte kleur, niet te blauw – niet te geel, en heeft een veel verschillende variaties in gewicht. Bovendien is het een goed geprijsde papiersoort. Voor onze eigen visitekaartjes hebben we dit papier gekozen en sindsdien hebben we het ook voor enkele opdrachtgevers toegepast.

Risoprint booklet Naturgemälde samenwerking met Tim Mastik
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
In ons ontwerp voor de catalogus van Fest Amsterdam, een interieur-label, maakt de gekozen papiersoort het onderscheid tussen de inspiratie en informatiepagina’s. Op een silk mc hebben we paginavullend de mooie interieurfotografie geplaatst. De foto’s komen hier tot leven, met diepe kleuren en het papier geeft het juiste detail en scherpte aan het beeld. Het productcatalogus gedeelte hebben we op een wit ongestreken offset afgedrukt, het voelt hierdoor wat vriendelijker. Ondanks dat het twee basispapiersoorten zijn, geeft dit een goed verzorgd en luxe gevoel aan deze productie! De keuze voor de bindwijze en de omslag dragen hier ook zeker aan bij. De gehele productie is op een Zwitserse wijze gebonden; met een gekleurde linnen band aan de binnenzijde. Op het omslag hebben we het logo met een glanzende folie geplaatst. Het omslag heeft een ongestreken zachte buitenzijde, en een semi glossy binnenzijde; het karton dat we hiervoor gebruikt hebben is Algro Design 350 g/m2 Sulfaatkarton met hoge witheid..
Ook bij een riso boekje dat we onlangs zelf gedrukt hebben bij het AGA lab speelt het papier een belangrijke rol. De brochure is losbladig, het papier wat we gebruikt hebben: Munken Lynx Het ongestreken, gladde oppervlak van het Munken Lynx en de natuurwitte tint zorgen voor een exclusieve en tegelijkertijd authentieke uitstraling, met een natuurlijk papiergevoel. Munken Lynx is ontwikkeld voor offsetdruk, maar is ook geschikt voor andere druktechnieken : flexo, laser, xerografie, digitale druk, inkjet en voor preprint toepassingen., een ongestreken papier met een gladde touch. Het is ook heel geschikt om te gebruiken in combinatie met de risodruk techniek. Het boekje gaat over klimaatproblematiek, het feit dat Munken een milieuvriendelijk papier is, is dan ook een goede match.

Foliedruk op de cover van de catalogus voor interieurlabel FEST Amsterdam, collectie 2017-2018

Binnenwerk catalogus FEST Amsterdam
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Veel producties die we draaien bij Hats & Tales zijn digitaal, helaas gaat redelijk veel drukwerk via online aanbieders waar de keuze erg beperkt is. Maar als we de kans krijgen om een goed verzorgd drukwerk te mogen uitvoeren, duiken we direct in onze papierkast. In de loop der jaren hebben we veel samples en voorbeelden verzameld van papiersoorten, deze dienen dan ook als uitgangspunt voor een keuze.
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
We hebben onlangs een theatergids, ontworpen door het ontwerpers collectief Brest Brest Brest, meegenomen uit Frankrijk. Hierin hebben ze een soort van Cyclus CyclusOffset® is een natuurwit, ongestreken recycled papier en karton, gemaakt van 100% post-consumer gebruikt papier. CyclusOffset® is een eerste keuze voor iedere toepassing waarbij het milieuvriendelijke karakter van de vervaardiging ervan een rol speelt. Het 100% recycled concept achter Cyclus staat voor volledige gebruik van de grondstoffen uit de ontinktingsfabriek. De vezels worden gewassen met water en zeep om het nieuwe papier te maken. Alle overige reststoffen worden hergebruikt. Zo zorgen we ervoor dat de impact op het milieu zo laag mogelijk is en dat we zo min mogelijk gebruik maken van de schaarse natuurlijke hulpbronnen. Bij de productie van Cyclus is minder energie en water nodig, wat een beperkte CO2 voetafdruk betekent., gerecycled papier, gebruikt in combinatie met een vier kleuren druk die volledig bestaat uit 4 heldere, fluor pantone kleuren. Het heldere kleurgebruik levert een spannend contrast op met het grijze gerecyclede papier, voornamelijk bij de ‘full color’ foto’s.

Risoprint booklet Naturgemälde spread: Pangea Ultima – toekomstvisie op de ultieme verbondenheid op aarde.

Binnenwerk catalogus FEST Amsterdam
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Een Monsterkamer in Rotterdam!
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Dat opdrachtgevers vaak de investering in papier als te duur ervaren. En dit de eerste post in een drukproces is waarin we moeten bezuinigen. Vaak worden producties dan ook bij goedkope internetdrukkers weggezet waar we totaal geen invloed meer hebben op de resultaten. Terwijl we binnen ons netwerk, met de juiste vakmensen en het juiste papier tot een prachtig mooi eindproduct kunnen komen. We blijven strijden voor kwalitatief, hoogstaand drukwerk met een bijzondere afwerking!
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Via drukkers krijgen we regelmatig updates over nieuwe soorten papier, in gesprek over een nieuwe opdracht dragen drukkers vaak zelf ideeën aan. Vaak zien we in magazines en boeken dat in het colofon de gebruikte papiersoort wordt opgenomen, dat geeft ons ook meer inzicht in bestaande en nieuwe papiersoorten.

Risoprint booklet Naturgemälde
Hoe zie je de toekomst van papier?
We zien een onderverdeling tussen wegwerp, goedkoop online-drukwerk met basis papiersoorten die op de korte termijn hun doel dienen en daarnaast speciaal, met zorg uitgevoerd drukwerk op mooie papiersoorten dat je wilt bewaren. Hopelijk komen er steeds meer papierleveranciers met duurzaam en milieuvriendelijk geproduceerd papier op de markt en gaan ontwerpers en opdrachtgevers hier ook bewust voor kiezen.
Interview door De Monsterkamer met Hats & Tales