De Monsterkamer

Gerard Unger over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Eén van mijn favoriete papieren is Lessebo Design, naturel en wit, voor tekst en illustraties – een sympathiek en intiem papier, of vriendelijk en uitnodigend.

Omslag-proefschrift

Omslag van proefschrift van Unger uit 2013, gedrukt op Lessebo Design naturel, 300 g/m2. voorzien van vernis.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Bij mij is het meestal omgekeerd: papier is dikwijls een gegeven, zoals bij kranten, en dan moet ik de letters met hun detaillering daaraan aanpassen.

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier? Nog steeds laten opdrachtgevers – en ikzelf ook – drukwerk maken. Dan is papier vanzelfsprekend heel belangrijk en laat ik mij adviseren door mijn drukker. Het plezierigst is om in overleg tot een keuze te komen, zodat de drukker goed uit de voeten kan en de opdrachtgever en ik gelukkig zijn.

Swift-a

Swift regular

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
René Knip denkt er heel goed over na en maakt soms wat ongebruikelijke en inspirerende keuzes.

Papiermailing_ReneKnip_11

Arkstencil, mailing over papier, ontworpen door René Knip, voor Igepa

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Integendeel, het aanbod wordt regelmatig uitgebreid en verbeterd – vandaar de adviezen.

Swift-o.k.

Swift regular, ontworpen voor krantenpapier in 1985 en nog steeds actief in bijv. dagblad Trouw en de Metro.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Die heb ik niet. Met klassiek MC ben ik niet zo blij wanneer een klant erop aandringt, maar frustatie? Nee.

Swift-Parool

Swift Parool toont hoe de Swift er uitzag in 1988 in Het Parool. Toen was de kwaliteit van druk en papier veel minder dan nu.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Dat is voor mij nog nooit een probleem geweest.

Hoe zie je de toekomst van papier?
De lettertypes die ik nu ontwerp zijn primair voor schermen bedoeld, maar zo ontworpen dat die op papier ook goed werken. Volgens mij is papier een langer leven beschoren dan menigeen denkt.

Interview door De Monsterkamer met Gerard Unger