De Monsterkamer

Gabriele Götz over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik heb geen favoriet papier, bij elk project waaraan ik werk, kijk ik opnieuw welk papier het beste past bij de inhoud, afbeeldingen en tekst. Ik ben doorlopend aan het zoeken naar het juiste papier, want dat kan het hele boek perfect maken.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Vooral bij kunstenaarsboeken speelt het papier een belangrijke rol, daarbij moet ik goed kijken wat voor afbeeldingen het zijn, maar ook in welke kwaliteit die zijn aangeleverd. Papier moet de sound van het werk mede dragen, en bovendien moet er perfect gedrukt worden. Vaak is het belangrijk afbeeldingen en teksten te scheiden door hiervoor verschillende papiersoorten te gebruiken.

In het boek René Daniëls: Onvermijdelijke Aantekeningen / Papierplezier / De Dichter bij de Waarheid, Galerie Paul Andriesse/Stichting René Daniëls, zijn de afdrukken op ware grootte, om de helderheid en de sfeer van de werkelijke afbeeldingen te laten zien. Het papier moest ongestreken zijn zoals het papier van de tekeningen, daarom heb ik voor het binnenwerk Munken Print White 1.5 Munken Print White is een ultiem boekpapier. Door de beste eigenschappen van houtvrij en houthoudend papier te combineren, heeft Arctic Paper een kwaliteit gecreëerd met een opdikking, stevigheid, oppervlak, leesbaarheid en bedrukbaarheid die perfect zijn voor boekproducties. Het resultaat is een hoogkwalitatief wit boekpapier met de juiste look-and-feel voor de meeste types boeken. 115 g/m2, en voor de omslag Munken Print White 1.5 300 g/m2 gekozen.

René Daniëls: Onvermijdelijke Aantekeningen / Papierplezier / De Dichter bij de Waarheid

Bij het boek Omega’s Eyes: Marlene Dumas on Edvard Munch. Guest Star René Daniëls, heb ik met de drukkerij robstolk© na lang zoeken een prachtig papier gevonden: Kamiko 120 g/m2 van Cordier Special Papier, waarop de afbeeldingen (groot verschil tussen Dumas en Munch), maar ook de teksten en subtiele verlopen van kleur heel mooi uitkomen, terwijl het papier toch niet te glad is.

Omega’s Eyes – Marlene Dumas on Edvard Munch. Guest Star René Daniëls. Munch Museum.

Omega’s Eyes – Marlene Dumas on Edvard Munch. Guest Star René Daniëls. Munch Museum.

Een functionele rol heeft papier bijvoorbeeld bij tekstboeken, daar kies ik heel ander papier, die de tekst goed leesbaar maken, vaak een beetje ruw. Bijvoorbeeld Stedelingen veranderen de stad van Mariska van den Berg over nieuwe collectieven, het publieke domein en transities. Het papier is Munken Print White 90 g/m2, papier met een hoge opdikking, waardoor het ruw aanvoelt.

Stedelingen veranderen de stad, over nieuwe collectieven, publiek domain en transitie. Mariska van den Berg. Trancity x Valiz.

Stedelingen veranderen de stad, over nieuwe collectieven, publiek domain en transitie. Mariska van den Berg. Trancity x Valiz.

Stedelingen veranderen de stad, over nieuwe collectieven, publiek domain en transitie. Mariska van den Berg. Trancity x Valiz.

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Heel belangrijk, hier besteed ik veel tijd aan, ik ben altijd in mijn persoonlijke papierarchiefje aan het zoeken, bestel monsters, etc.. Maar het beste is om samen met de drukker te kijken, zij hebben veel kennis over hoe het papier reageert bij drukken en binden.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Er zijn veel boeken die ik heel bijzonder vind, van hele verschillende ontwerpers uit binnen- en buitenland, bijvoorbeeld het boek Short Term Eternity van Gordon Matta-Clark & Anu Vahtra. De vormgeving is van Indrek Sirkel, het papier is Amber Graphic 70 g/m2 en Munken Lynx Het ongestreken, gladde oppervlak van het Munken Lynx en de natuurwitte tint zorgen voor een exclusieve en tegelijkertijd authentieke uitstraling, met een natuurlijk papiergevoel. 200 g/m2. Het is ongelofelijk mooi, licht en zacht van binnen en van buiten.

Short Term Eternity van Gordon Matta-Clark & Anu Vahtra

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Misschien een ruimere keuze uit soorten van zachte en dunne kwaliteit, die niet zo extreem duur zijn.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Er is een groot aanbod, maar veel papier is erg duur en daardoor voor een kleine productie niet te betalen.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Dat is oké, maar de monsterboekjes zijn in de laatste jaren veranderd en lijken meer voor commerciële opdrachten te worden bedacht. Als je met een drukkerij samenwerkt, is het niet al te moeilijk, zij zorgen er dan voor dat je monsters toegestuurd krijgt.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Ik hoop dat de innovatie van papier doorzet, en dat de natuur en het milieu daarvan niet de dupe worden, dat het minder belastend wordt!

Interview door De Monsterkamer met Gabriele Götz