De Monsterkamer

Expert Meeting Georganiseerd door Esther Krop en Justina Nekrašaitė Deze activiteit is voorbij

Waarom lithografie er toe doet

Dit jaar organiseert De Monsterkamer 3 Expert Meetings met als thema’s boekbinden, lithografie en boekproductie. De volgende bijeenkomst is op 4 mei en gaat over lithografie.

Tijdens deze expert meeting zal Sebastiaan Hanekroot van Colour & Books zijn sterke geloof in effectieve visuele communicatie met je delen en hij geeft je een paar makkelijk toe te passen inzichten over colormanagement en beeldbewerking.

  • Datum: 04/05/2017
  • Tijd: 16:00 - 19:00
  • Spreker: Sebastiaan Hanekroot (Colour & Books).
    De bijeenkomst is in het Engels
  • Organisator: Esther Krop en Justina Nekrašaitė
  • Kosten: 25 euro

Velen van ons maken continu foto’s. Sommigen gebruiken dure camera’s, maar de meesten gebruiken gewoon hun telefoon. Deze foto’s zijn vaak momentopnamen uit ons leven of digitale notities van dingen die we ons willen herinneren. Hoe de beelden er precies uitzien, wat hun expressie is, is niet zo belangrijk. We laten het over aan de software van de camera.

Maar wat als de juiste uitdrukking van een foto nu wel belangrijk is? Dan kunnen we het niet overlaten aan iets dat we niet zelf kunnen controleren. Dan moet een afbeelding de juiste atmosfeer en toon hebben die we zoeken. Hoe kun je dit effectief bereiken, in je eigen stijl?

    Programma

  • 15:45 Inloop
  • 16:00 Introductie over beeldbewerking, colormanagement en drukvoorbereiding. Uitleg over het opzetten van een voorspelbare workflow
  • 17:00 Pauze met hapjes en drankjes
  • 17:30 Deelnemers kunnen feedback krijgen over zelf meegenomen drukwerk. Uitleg over de basis technieken die de resultaten van postproductie verbeteren. Sebastiaan brengt veel voorbeelden mee, zowel digitaal als op papier
  • 18:30 Borrel
  • 19:00 Einde

In zijn praktijk als beeldbewerker, lithograaf en boekproducent werkt Sebastiaan Hanekroot dagelijks met deze vragen. Als docent Digitale Workflow aan de KABK (Koninklijke Academie Den Haag) discussieert hij veel met toekomstige fotografen over het verschil in beeldweergave op het scherm en in drukwerk. Veel hiervan resulteert in foto- en kunstboeken.



Fotoverslag