De Monsterkamer

Drukkerij Ipskamp experimenteert met papier

Papier is een bijzonder medium. In een vluchtige wereld waarin communicatie-uitingen vechten om de aandacht, blijft papier een stabiele drager van woord en beeld. Annemarie Kleve, salesmanager bij Ipskamp Drukkers, kent als geen ander de toegevoegde waarde die papier aan drukwerk geeft. “Papier kan emotie overbrengen en een extra dimensie toevoegen aan een gedrukte boodschap. Ondanks de kracht van papier zijn online magazines tegenwoordig hip en happening”, weet Kleve. “Dit komt met name doordat ze goedkoop in productie zijn. Druk en distributiekosten worden immers vermeden. Daarnaast zijn ze dynamisch en interactief in gebruik. Toch is er niets zo dwingend als een papieren tijdschrift op de deurmat. Je pakt namelijk iets vast dat knispert, ruikt en schreeuwt: lees mij! Dit is de kracht van papier. Niet alleen de visuele indruk, maar ook de voelbare eigenschappen maken papier uniek. Het voelt natuurlijk en warm aan, terwijl er tegelijkertijd volume en kracht van uitgaat. Beeld heeft op papier de meeste impact en komt daarom het best tot uiting in print. Papier kan namelijk emotie overbrengen en een extra dimensie toevoegen aan een gedrukte boodschap. Het laat zich bedrukken, vouwen en voegen naar de wil van de maker. Papier kent geen beperkingen!”

Anders², pagina met witte inkt in offset gedrukt op transparant materiaal

Eigen inspiratiemagazine – het kennis delen anno nu
“De motivatie om een eigen inspiratiemagazine te maken is dat opvallen en anders zijn meerwaarde geven. Bovendien past het helemaal bij het kennis delen anno nu. Dit hebben wij geprobeerd te vertalen in een magazine met de naam Anders². Met deze tweede uitgave willen we opnieuw inspireren. Met de creativiteit, de verschillende papiersoorten en de druktechnieken kunnen we ons bovendien onderscheiden. Het is een totaal andere manier van communiceren. Door je op deze wijze te positioneren en te laten zien welke mogelijkheden er zoal zijn, kom je op een heel andere manier met je relatie in contact dan als je op conventionele wijze vanuit een drukkerij communiceert.” Het magazine is kosteloos op te vragen via www.ipskampdrukkers.nl/inspiratie-nodig

Papierkeuze
“Het maken van de juiste papierkeuze vraagt altijd een zeker voorstellingsvermogen”, aldus de salesmanager. “Je zoekt papier uit op geschiktheid voor jouw specifieke doel. Je kijkt bijvoorbeeld naar gewicht, beschikbaar formaat, gestreken of ongestreken papier, vouwrichting, kleur, milieu en natuurlijk de kosten, een cruciaal onderdeel. Hierbij kun je de vraag stellen: waar moet ik allemaal op letten bij het kiezen van papier om tot een goed resultaat te komen? Dit is iets waarmee Ipskamp Drukkers zich onderscheidt ten opzichte van Internetdrukkers. Wij denken actief met de klant mee en leveren advies op maat. Wie de technische ins en outs van papier kent en optimaal gebruik weet te maken van de eigenschappen van de verschillende soorten papier, kan de best mogelijke resultaten bereiken door de papierkeuze te laten aansluiten bij de functie die het moet vervullen.”

Samenwerking
“Toch mis je een bepaalde dimensie wanneer je uitsluitend functionele keuzes maakt”, vervolgt Kleve. “Ook de  esthetische keuze van de ontwerper speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze voor een specifieke soort papier. Vanaf het begin van het ontwerpproces speelt papier dan een veel grotere rol, omdat de kenmerken van papier het concept het beste kunnen realiseren. Daarom moet er naar een balans worden gezocht in emotionele en functionele eigenschappen. Wij werken hierbij vaak samen met creatieve ontwerpers. Zij weten hoe belangrijk papier is in de beleving van drukwerk en kennen de meerwaarde ervan in het totale communicatieproces. Een goed eindresultaat is in veel gevallen een samenspel tussen bureau en drukkerij.”

Papiersoorten van de uitgave Anders²: 

Anders², eerste uitgave

Anders² eerst uitgave:
Maxisatin wit 300 grams als omslag, voorzien van een 3d preeg, foliedruk en hieroverheen matlaminaat en glansfolie.
Binnenwerk: Maxisatin wit 170 g
Binnenwerk: Oxford offset wit 170 g
Binnenzijde cover: Velvet varnish
Binnenzijde: geurinkt.

Anders², tweede uitgave

Anders² tweede uitgave:
Omslag: Chromolux magic chrome 250 g
Binnenwerk: Xper premium white 120 g
Binnenwerk (hart): Crush citrus 120 g
Binnenwerk (transparant) picofilm 

Technieken:
Thermische inkt, standaard verandert de inkt bij 25 graden C van dekkend zwart in volledig transparant. Door even flink wrijven of door bij hogere omgevingstemperatuur (en warme handen) het drukwerk tussen duim en wijsvinger te nemen wordt in een oogwenk de ideale temperatuur al bereikt. Een full color offsetbedrukking, al of niet met een verborgen boodschap eronder aangebracht, wordt hierdoor zichtbaar. Na enige tijd sluit het vlak zich weer en is de onderliggende bedrukking weer onzichtbaar. De inkt is dekkend alleen in zwart verkrijgbaar. Fluoriserende inkt aan de binnenzijde van de cover. Afwerking: cahiersteek magenta

Drukvoorbeelden op verschillende papiersoorten, op te vragen via drukkerij Ipskamp

Nog geen idee op welk papiersoort jouw ontwerp het beste uitkomt? Vraag vrijblijvend een monstersetje op. Je zult zien dat het ene papier een heel ander effect geeft dan het andere. Succes! www.ipskampdrukkers.nl/welk-papier