Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Dorothee Pape over papier
Dorothee Pape
01/10/2020
Ontwerpers over Papier
Sinds 2011 interviewt De Monsterkamer ontwerpers over papier. Wat is hun favoriete papier, wat zijn hun inspiratiebronnen en hoe zien zij de toekomst van papier? De vragen zijn steeds dezelfde, de antwoorden verrassen.
Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik gebruik het liefst een ruwe, tactiele of zelfs een hele dunne papiersoort. Een papier dat iets met je vingers, ogen of oren doet. Een papiersoort die in ieder geval ver afwijkt van het gewone kopieerpapier. Zoals bijvoorbeeld Cairn Natural Cairn Natural is een 100% recycled papier met subtiele, neutrale tinten. Bijzonder oppervlak. Cairn Natural is onderdeel van de Cairn papier en karton serie. Uitstekend geschikt voor offset bedrukking, foliedruk en zeefdruk. Door het gebruik van kringloopvezels kunnen er kleine verschillen ontstaan tussen de verschillende producten., Fluweel 1.5 Fluweel is een natuurlijk wit ongestreken papier met een warme, uiterst zachte touch. Ondanks de hoge opdikking leent Fluweel zich zeer goed voor 4 kleurendruk en precies door de hoge opdikking accentueert het de sfeer en de emotie van je drukwerk. Een multi-inzetbaar papier, prima geschikt voor boeken, brochures, enz., Colorplan Eind jaren ’60 werd de kleurentelevisie geïntroduceerd, geïnspireerd door deze kleurexplosie startte G.F. Smith met het ontwikkelen van Colorplan, een range gekleurd papier bestaande uit 55 kleuren en 10 gramgewichten. Colorplan wordt standaard geleverd zonder persing en eenkleurig (niet-gecacheerd). of IBO One IBO One is geproduceerd van pure cellulose zonder vulstoffen waardoor het papier zeer licht, soepel valt en een opmerkelijke transparantie verkrijgt. Het doorzicht van het papier heeft een bijzondere functie binnen het ontwerp en geeft tekst en beeld een nieuw perspectief. .
Toch heeft ieder papier zijn eigen plek, uiteraard afhankelijk van hetgeen je ermee wilt doen. Zo kun je niet alles op een grove of gekleurde soort drukken. Laatst werd ik geadviseerd mijn verhuiskaart op een andere soort te printen dan door mij bedacht om de gedetailleerdheid van de foto recht te doen en de foliedruk mogelijk te maken. Hiervoor kwamen we bij Arena® White Rough Arena White Rough is een houtvrij opdikkend ongestreken papier en karton. Verkrijgbaar in de nieuwe ‘warm’ witte tint. Een excellente opaciteit en helderheid maken dit papier ideaal voor ieder grafisch project. Arena White Rough is rationeel en toch elegant. uit.

Verhuiskaart Studio Dorothee Pape
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Bij mij zindert nog steeds het 100 jaar VORM-boek na, een geweldige opdracht voor een mooi tegendraads bedrijf. Ik wilde het eigenwijze karakter van VORM tot uitdrukking brengen met een Japanse binding waarbij de pagina’s vervolgens open gescheurd kunnen worden. Maar 800 pagina’s kun je niet zo maar met lijm vasthouden als je ook nog wilt dat het boek goed vlak blijft liggen, dus moesten de Japanse pagina’s wel genaaid worden. Samen met de binder kwam ik op een systeem van twee tot drie keer vouwen van het drukvel waardoor je ‘open’ en ‘gesloten’ pagina’s creëert. Daarmee kon je wel gewoon naaien en de pagina’s blijven bovendien heel mooi open liggen. De eis was hier een papiersoort die op groot formaat in een laag gramgewicht breedlopend beschikbaar was. Daarmee valt al heel veel af, dan heb je het nog niet eens over papierkleur en tactiliteit. Mijn oorspronkelijke wens was op SuperBrut SuperBrut combineert twee uiteenlopende aspecten: een zeer robuust papiergevoel en een perfecte bedrukbaarheid. De unieke oppervlaktebehandeling zorgt voor een voortreffelijke beeldweergave met behoud van een natuurlijke uitstraling. te drukken, maar die soort heeft het op het laatste moment niet gered want zelfs 920 x 650 mm was niet genoeg, het moest echt 1000 x 700 mm zijn omdat de drukker ook ruimte voor de grijpers nodig had. Uiteindelijk werden het Arcoprint Milk 85 g/m2 Acroprint Milk is een ongestreken papier en karton met hoge opdikking. Het heeft een aangename zacht oppervlak. Beschikbaar in een natuurwitte tint. en Arctic Volume 1.1 in 100 g/m2 Arctic Volume White is een wit, opdikkend, mat, volgestreken papier, verkrijgbaar in gramgewichten van 90 tot 300 g/m²..

Boek 100 jaar VORM, foto’s Milan Hofmans
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Om bij het VORM-boek te blijven, het omslag heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad. Ik kwam op Reef Blue Reef geeft het gevoel van kostbare schatten van de diepte: de textuur roept fijn zand, levendige rotsen, koralen en kleurrijke vissenschubben op. Het is ideaal voor ontwerpen en verpakkingen die de stijl en het uiterlijk van een exclusief product vereisen., een diepblauw door-en-door gekleurd papier met een oppervlak als schuurpapier. De kleur zit zelfs heel dicht bij het blauw uit de huisstijl van de klant. Helaas is dit materiaal afgevallen vanwege de prijs. Ik was echt verrast hoe ontzettend kostbaar het was en hoe het op het totale budget van het project drukte. Toen is opnieuw een zoektocht begonnen en kwam uiteindelijk Sirio Color Blu Sirio Color Blu is een ongestreken gekleurd papier en karton. In de pulp gekleurd met lichtbestendige pigmenten. De kleur is zeer diep en gelijkmatig. uit de bus waar we magenta overheen hebben gedrukt om de juiste kleur te halen.
Om je vraag te beantwoorden: ja, de papierkeuze is heel erg belangrijk en ja, ik besteed ontzettend veel tijd aan het uitzoeken van papier.

Boek 100 jaar VORM, foto’s Milan Hofmans
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreek?
Een hobby van mij is mode. Dus ben ik geabonneerd op heel veel nieuwsbrieven en is het altijd een feest als de aankondiging van een nieuwe collectie niet per mail maar per post binnenkomt. Laatst kreeg ik weer een brochure van Iris van Arnim binnen, een Duits kasjmir merk. Het papier is ongestreken en ruw in het gevoel, net als wol. Tegelijkertijd is het zo briljant gedrukt dat je elk haartje kunt zien, je denkt bijna dat het toch een gestreken soort is. De lithograaf heeft hier zeker ook zijn best gedaan. Het is op Tauro gedrukt, een papiersoort die helaas alleen bij Antalis Duitsland verkrijgbaar is.

Brochure Iris von Arnim
Verder houd ik van de brochures van Chanel, één voor één collector items, altijd in het verlengde van de actuele collectie. Als de show plaatsvindt op de spiegeltrap van Rue Cambon heeft het boekje een spiegelomslag en als het om een Western-achtige collectie gaat, is het papier ook heel ruw en aards. Het boek over The little black jacket is trouwens voor een deel gedrukt op een doorgekleurd diep zwart papier en de kleur op snee is eveneens diep zwart. Heel toepasselijk.

Boek Chanel – The little black jacket, door Karl Lagerfeld en uitgever Gerhard Steidl
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Helaas worden de complete huisstijlsets steeds minder. Naast boeken ontwikkel ik ook veel huisstijlen en dan is het handig als je met één papiersoort alles kunt doen, voor de herkenbaarheid maar ook uit praktische overwegingen. Ik heb dus een papier van 80–300 g/m2 nodig met passende enveloppen in de gangbare formaten. Ik heb voor zorgorganisatie Atlant Lessebo Design 1.3 Lessebo Design 1.3 heeft een licht ruw oppervlak dat het papier een robuust karakter geeft. Het papier is geschikt voor alle druktoepassingen waarbij een mooie beeldweergave samengaat met een natuurlijk papiergevoel. Verkrijgbaar in vier tinten: Ivory, Natural, White en Bright. gekozen, een mooi oppervlak met een warme kleur. Maar de enveloppen bleken te doorschijnend. Een binnendruk op aanmaak was niet haalbaar, dat is vaak te moeilijk voor de klant en vooral voor de afdeling inkoop. Toen moesten we mengen met MultiDesign. Dat maakt het natuurlijk voor de klant niet overzichtelijker.

Huisstijl Atlant
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Veel soorten zijn er de laatste jaren door omstandigheden uit gegaan. Ik heb her en der een papier gekozen wat ineens niet meer beschikbaar was, moet je nagaan!
Ook levertijd is een punt. Je weet maanden van tevoren dat je een boek wilt drukken, de drukkerij weet weken van tevoren dat het papier moet komen, maar ze willen het natuurlijk pas ‘just in time’ hebben. Ook verandert de oplage nog wel eens vlak voor het drukken. Ik heb het nu een paar keer meegemaakt dat ineens een soort in de juiste kleur en op het juiste gewicht en met de juiste looprichting niet verkrijgbaar was. Dat was ook een keer het geval rond de kersttijd met Malmero Mangue Malmero is een ongestreken in de massa gekleurd papier en karton met een ruwe touch. Het straalt kwaliteit uit. Het bestaat uit een fris kleurengamma. Het bevat een goede stijfheid en laat zich prima vouwen. Malmero is volledig recyclebaar. wat speciaal uit Italië moest komen. Daardoor ontstaat er onnodige stress, energie die je liever aan het drukproces zelf wilt besteden.

Boek visie Atlant, cover en deel binnenwerk op Malmero Mangue
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Ik kan alleen voor mijzelf spreken en voor mij is het absoluut makkelijk. Ik heb goede relaties met papieradviseurs die mij telkens up-to-date houden.
Hoe zie je de toekomst van papier?
Minder en beter. Het zal minder worden voor de bulk; een brief doe je per e-mail, een notitie doe je per WhatsApp, een aankondiging via LinkedIn, telefoonnummers zitten in je smartphone en de menukaart is een QR-code. Maar toch is er behoefte aan iets blijvends. Iets dat waarde uitstraalt. Ik mag opnieuw een 100 jaar-jubileumboek voor een Nederlands bedrijf ontwikkelen. Daar gonst het uit elke hoek van de organisatie dat je 100 jaar Nederlands vakmanschap niet in een pdf’je kunt knallen. En zo is het maar net!
Interview door De Monsterkamer met Dorothee Pape