Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Studio Another Day over papier
Studio Another Day
01/04/2020
Ontwerpers over Papier
Sinds 2011 interviewt De Monsterkamer ontwerpers over papier. Wat is hun favoriete papier, wat zijn hun inspiratiebronnen en hoe zien zij de toekomst van papier? De vragen zijn steeds dezelfde, de antwoorden verrassen.
Wat is je favoriete papier en waarom?
Lastig om één favoriet papiersoort te noemen, omdat het per project verschilt en je als ontwerper altijd kijkt naar welk papier de beoogde uitstraling of het gevoel van het bijbehorende project kan benadrukken. We werken vaak met papier uit de Munken serie, vooral de Polar Rough Het ongestreken, zeer tactiele oppervlak van het Munken Polar Rough en de friswitte tint zorgen voor een mooie beeldweergave in combinatie met een natuurlijk papiergevoel. Dankzij de hoge opdikking kun je een lager gramgewicht gebruiken met behoud van de aangewezen dikte en stijfheid van het drukwerk. stelt eigenlijk nooit teleur. Ook zijn we gek op gerecyclede papiersoorten zoals Cyclus Offset met een prachtige vezel die je terugziet in het drukwerk [niet meer leverbaar, red.], ook de Curious collection Curious Collection® heeft vernieuwen in het DNA zitten en biedt ontwerpers unieke en gedurfde papiersoorten. Arjowiggins Creative Papers’ meest iconische assortiment bevat verschillende afwerkingen en kleuren. is bijzonder en hieruit hebben we al vaak gekozen. Maar als we dan toch één favoriete serie zouden moeten benoemen is het wel de serie van Colorplan Eind jaren ’60 werd de kleurentelevisie geïntroduceerd. Geïnspireerd door deze kleurexplosie startte G.F. Smith met het ontwikkelen van Colorplan, een range gekleurd papier bestaande uit 55 kleuren en 8 gramgewichten. .

Visitekaartjes Studio Another day. Letterpressed op 700 grams Colorplan Pristine white. blinddruk + bronze folie en color foil edging.
Het papier heeft een fantastische tactiele uitstraling, de mooiste kleuren en laat zich goed bedrukken met verschillende technieken als offset, letterpress, foilblocking en zeefdruk. De verschillende gewichten van het papier, van 100 tot 700 g/m2 zijn goed uitgebalanceerd, waardoor het voor elke toepassing geschikt is. Of het nu gaat om een zeefdruk of om een luxe 700 g/m2 kaartje in letterpress. Er zitten kleuren bij waar wij in verzinken en naar kunnen blijven kijken. Onze topfavoriet is toch wel Colorplan Royal Blue.

Visitekaartjes in piramidevorm voor Studio Another day.
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Odsłonić is een boekproject van fotografe Maria Dabrowski, waar wij samen met haar zo’n anderhalf jaar aan gewerkt hebben, van start tot eindresultaat. De beelden van Maria zijn rauw, emotioneel, donker en allemaal analoog gefotografeerd. Ze hebben iets schilderachtigs. Uit ervaring wisten we dat de productie en de materiaalkeuze essentieel zou zijn om haar verhaal zo krachtig mogelijk te kunnen vertellen. We namen voor elke stap in het proces ruim de tijd om alle details kloppend te krijgen. Aangekomen bij de papierkeuze hebben we contact gelegd met De Monsterkamer. Al snel zaten we op één lijn en snapte Esther wat we voor ogen hadden. Ze liep naar de archiefkast en kwam terug met een voorbeeld dat op EOS 2.0 EOS is een zuiver houtvrij ongestreken papier met een opdikking van 2.0. De prachtige offwhite tint zorgt voor een levendige beeldweergave, optimale leesbaarheid en een authentiek papiergevoel. De opdikking 2.0 geeft het EOS veel dikte en body, maar voelt niet zwaar aan. was gedrukt. Bij het zien en ook het voelen van het papier wisten we meteen dat dit het papier moest worden voor het binnenwerk. EOS is een zuiver, houtvrij en ongestreken papiersoort met een geweldige opdikking van 2.0. Het heeft een bijzonder mooie offwhite tint die de fotografie eer aan doet.
De omslag is gedrukt op Pop’Set Hot Brown 320 g/m2 Gekleurd houtvrij offset papier, karton en enveloppen. Pop’Set is een complete range van pastel tot intensief in opvallende kleuren. Pop’Set heeft een natuurlijk glad oppervlak met een aangename touch, opdikking en stijfheid. Het kan worden gebruikt voor alle dagelijkse toepassingen en is te verkrijgen in gramgewichten van 80 tot 400 gram. en de bijlage op het prachtige Woodstock Noce 140 g/m2 Gekleurd ongestreken papier en karton dat uit 80% gerecyclede en 20% nieuwe vezels bestaat. Woodstock is gekleurd in de pulp en heeft een natuurlijk glad oppervlak met een aangename touch, opdikking en stijfheid. Het kan worden gebruikt voor alle dagelijkse toepassingen en is te verkrijgen in gramgewichten van 80 tot 285 gram. Volledig biologisch afbreekbaar en recyclebaar.. De papiersoorten complementeren elkaar in hun aardse tonen en structuren, wat alles tot een gevoelsmatig logisch geheel maakt. Het boek is geselecteerd voor de Best Verzorgde Boeken 2019, daar heeft de papierkeuze zeker aan bijgedragen.

Odsłonic, 2019, 21 cm x 28 cm, Pop’Set Hot Brown 320 g/m2 Binnenwerk: Eos 2.0 90 g/m2 v en Woodstock Noce 140 g/m2 Druk: Cassochrome met Art Libro producties (Trudy Dorrepaal)

Odsłonic, 2019, 21 cm x 28 cm, Pop’Set Hot Brown 320 g/m2 Binnenwerk: Eos 2.0 90 g/m2 v en Woodstock Noce 140 g/m2 Druk: Cassochrome met Art Libro producties (Trudy Dorrepaal)

Odsłonic, 2019, 21cm x 28cm, Pop’Set Hot Brown 320 g/m2 Binnenwerk: Eos 2.0 90 g/m2 v en Woodstock Noce 140 g/m2 Druk: Cassochrome met Art Libro producties (Trudy Dorrepaal)
Een ander project waarin de papierkeuze erg belangrijk was, is onze nieuwjaarswens. Deze kaarten zijn in letterpress gedrukt op Gmund Cotton Max White 600 g/m2. Gmund Cotton is een houtvrij, wit en gekleurd, ongestreken tekst- en omslagpapier en -karton met een hoge opdikking (2.0) en een mat oppervlak. Het is gemaakt van 100% katoen voor een buitengewone zachtheid en haptische sensatie. . We zochten een robuuste, maar toch ook zachte papiersoort om zo’n diep mogelijke blinddruk te krijgen en daarmee de charme van letterpress zo goed mogelijk naar voren te laten komen. Ook voelt dit papier heerlijk in je handen doordat het katoen een mooie vezel en een zeer zachte uitstraling heeft, wat mooi samenwerkt met het goudfolie dat goed diep in het papier gezonken is.

2020 letterpressed 10,5cm x 21cm, Gmund Cotton Max White 600 g/m2 Druk: Zeefdruk zilver metallic inkt + neon geel door Kurtface, Nijmegen
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Vooral bij boekprojecten of bijzonder drukwerk is papier een essentieel onderdeel van het ontwerp. Een prachtig ontwerp waar veel tijd en aandacht aan is besteed, maar gedrukt op een papiersoort dat niet matcht met het ontwerp is een doodzonde. Als wij een Odsłonić bijvoorbeeld op een Symbol Tatami White Dit gestreken papier en karton is gemaakt van milieuvriendelijke pure cellulose en heeft een hoge opdikking. Tatami is verkrijgbaar in de tinten wit en ivoor en heeft een tweezijdige halfmatte silk coating. Volledig biologisch afbreekbaar en recyclebaar. hadden gedrukt had dit totaal de plank misgeslagen qua uitstraling. Dit wil absoluut niet zeggen dat Tatami geen mooi of goed papier is. Integendeel, Tatami is een heel gaaf gestreken papier dat voor een ander soort project perfect zou passen, waarbij bijvoorbeeld de briljantie van de kleur spot on moet zijn en het minder gaat om het benadrukken van een bepaald gevoel. Daarom is de keuze van materiaal voor elk project net zo belangrijk als het ontwerp zelf. Je wilt met de productie extra waarde toevoegen aan je ontwerp.
Wij besteden hier zeker veel aandacht aan in de studio. We hebben zo nu en dan een afspraak met Jet van der Grient van Antalis en Trudy Dorrepaal van Art Libro om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de papiersector en worden dan vaak verrast met een mooie sample of gedrukte voorbeelden. Met Trudy hebben we veel boekproducties gedaan en haar kennis en passie over papier werken erg aanstekelijk.

Maria Dabrowski en Trudy Dorrepaal bij Drukkerij Cassochrome. Het moment dat odstonic werd gedrukt en we scherp mee keken aan de pers.

Trudy Dorrepaal en Maria Dabrowski bij Drukkerij Cassochrome. Het moment dat Odsłonic werd gedrukt en we nog een laatste kleur check uitvoerden.
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Ik herinner mij goed dat we voor een kennismakingsgesprek bij drukker robstolk® zaten en Freek met gepaste trots het boek SPUL, Amsterdam aan ons liet zien. Hij vertelde daarbij dat hij samen met de ontwerper van het boek, Willem van Zoetendaal, speciaal voor dit boek in samenwerking met Schut Papier, een eigen papiersoort heeft ontwikkeld. Ze zochten naar een bepaalde transparantie en een bepaald geluid dat het papier maakt bij het omslaan van een pagina. Doordat het papier zo transparant is, zie je de onderliggende afbeelding prachtig door de pagina heen schijnen, wat het gevoel van een archief conceptueel sterk weergeeft. Dit is voor ons één van de mooiste voorbeelden waaruit blijkt hoe belangrijk papierkeuze is en kan bijdragen aan je concept.
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Niet wat we zo zouden kunnen bedenken. Ondanks de moeilijke markt waarin drukkers en papierleveranciers zich bevinden, is er wat ons betreft nog een zeer uitgebreid aanbod. We hopen natuurlijk dat dit zo blijft voortbestaan.

Sunrise zeefdruk 50cm x 70cm, Colorplan Ebony 170 g/m2 Druk: Zeefdruk zilver metallic inkt + neon geel door Kurtface, Nijmegen
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Over papier zelf hebben wij niet een bepaalde frustratie. We hebben eerder een frustratie met sommige opdrachtgevers die de meerwaarde van goed gekozen papier niet begrijpen, of zien. Ja, het kost soms wat meer, papier is niet goedkoop, maar het kan je ontwerp tot leven brengen. Het is dan ook taak van de ontwerper om de opdrachtgever te overtuigen en jezelf in de materie te verdiepen zodat je ook weet wat het effect van papier heeft op drukwerk en op het project.
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Als je de juiste kanalen en mensen kent uit het vakgebied is dit zeker niet moeilijk. Je moet er in het begin misschien zelf wat tijd in investeren, maar er zijn genoeg professionals en papierliefhebbers die je met open armen ontvangen. Wij staan juist soms versteld hoe snel we samples binnenkrijgen als we deze ergens aanvragen. Het heeft, denken we, ook te maken met de markt die verschuift door de komst van het digitale tijdperk. Er wordt simpelweg minder drukwerk geproduceerd dus is er voor papierleveranciers ook de noodzaak om ontwerpers, uitgever etc. aan zich te binden. We hebben allemaal samen één doel en dat is bijzonder drukwerk maken dat laat zien dat papier en print nog leeft!

Invitations, 14,8cm x 21cm, Curious Collection Skin Dark Blue 270 g/m2 Druk: Zeefdruk met gouden metallic inkt door Kurtface, Nijmegen

Invitations, 14,8cm x 21cm, Curious Collection Skin Dark Blue 270 g/m2 Druk: Zeefdruk met gouden metallic inkt door Kurtface, Nijmegen

Invitations, 14,8cm x 21cm, Curious Collection Skin Dark Blue 270 g/m2 Druk: Zeefdruk met gouden metallic inkt door Kurtface, Nijmegen
Hoe zie je de toekomst van papier?
We denken dat de toekomst van papier niet makkelijk zal zijn. Je ziet nu al dat veel papierleveranciers het moeilijk hebben door de digitalisering van de samenleving. Tegelijkertijd merken we ook dat de kwaliteit van speciale papiersoorten hoger wordt. In deze moeilijke tijden moet je jezelf als papierleverancier kunnen onderscheiden, wat resulteert in meer bijzondere papiersoorten.
We hopen ook dat er juist door de digitalisering ook een groep gaat zijn die weer verlangt naar het bijzondere drukwerk, waardoor de markt daarvoor ook weer wat aantrekt en er mooie nieuwe papiersoorten gemaakt blijven worden.
Interview door De Monsterkamer met Studio Another Day.