Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Nikki Gonnissen (Thonik) over papier
Nikki Gonnissen
04/02/2019
Ontwerpers over Papier
Sinds 2011 interviewt De Monsterkamer ontwerpers over papier. Wat is hun favoriete papier, wat zijn hun inspiratiebronnen en hoe zien zij de toekomst van papier? De vragen zijn steeds dezelfde, maar de antwoorden verrassen.
Wat is je favoriete papier en waarom?
Conqueror Conqueror combineert een warm papiergevoel met prachtige, contrastrijke, matte afdrukprestaties. van Arjowiggins is één van mijn favoriete papiersoorten. Het is de onvoorstelbare combinatie van papier met gevoel dat toch haarscherpe beelden mogelijk maakt wat mij zo aanspreekt. Het is duur papier, maar door een sponsoring van Christophe Balaresque van Arjowiggins Creative Papers is het mogelijk geweest dit papier te gebruiken voor ons eigen boek Why We Design dat net gepubliceerd is door Lars Müller publishers in Zwitserland. In het boek combineren we pantone zilver met full color. In ons werk zijn felle kleuren erg belangrijk en het zilver wilden we op uncoated papier toch goed uit laten komen, daarvoor is dit papier ideaal.

Een aantal spreads uit ‘Why We Design’. Druk: Lenoirschuring

Spread uit ‘Why We Design’. Pantone zilver en full color
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
We hebben net een serie van drie boeken gemaakt over de kunstcollectie van de Rabobank: unlocked #1, unlocked#2 en unlocked #3. In deze boeken wilden we een subtiel verschil maken tussen kunst in context en de reproductie van de kunstwerken. In het hart van het boek zijn op terugliggende pagina’s de kunstwerken zo neutraal mogelijk weergegeven. In artikelen ervoor en erna zijn de kunstwerken op ruwer papier (Munken Kristall Rough) Munken Kristall Rough – het ongestreken, zeer tactiele oppervlak en de friswitte tint zorgen voor een mooie beeldweergave in combinatie met een natuurlijk papiergevoel. in allerlei situaties te zien zoals in de ateliers van de kunstenaars, tijdens restauraties of tijdens interviews. Het omslag (Munken Kristall) Munken Kristall – het ongestreken, gladde oppervlak en de hagelwitte tint zorgen voor een exclusieve en tegelijkertijd authentieke uitstraling, met een natuurlijk papiergevoel. heeft hetzelfde papier als het binnenwerk. Het is niet gelamineerd om het gevoel dat het papier oproept niet te verbergen onder een laag plastic.

unlocked #1, unlocked #2 en unlocked #3. Druk: Lenoirschuring
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Ik besteed er veel tijd aan, het is niet eenvoudig om binnen een bepaald budget het ideale papier te vinden dat een ontwerp optimaal tot zijn recht laat komen.
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Eén van de allermooiste boeken waar de papierkeuze steeds onverwacht en spannend is is Art is Arp ontworpen door de Franse ontwerper Philippe Millot. Dun en dik, ruw en glad, zwart en wit, maar ook grijs, bruin en zilver papier wisselen elkaar af, het is een feest voor al je zintuigen. Het papier dat is gebruikt is onder andere: Munken Pure Munken Pure is ontwikkeld voor offsetdruk, maar is ook geschikt voor andere druktechnieken : flexo, laser, xerografie, digitale druk, inkjet en voor preprint toepassingen. Magno Gloss Magno Gloss heeft een levendig wit, hoogglanzend oppervlak voor de fijnste detailweergave. en Chromolux 700. Chromolux® 700 is een wit, eenzijdig castcoated papier en karton met een hoog glanzende en extreem gladde voorzijde en witte, ongestreken achterzijde..

Omslag van ‘Art is Arp’
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Het aanbod in papier wordt steeds schraler. Steeds meer papier fabrieken gaan over de kop omdat er steeds minder drukwerk gemaakt wordt. Ik zoek vaak in oude papier collecties en ontdek dan dat veel niet meer leverbaar is.
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
De grootste frustratie van papier is dat de looprichting verkeerd blijkt te zijn wanneer je eindelijk het juiste papier hebt gevonden voor een bepaald ontwerp. Of dat het geleverde formaat niet past.
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
De Monsterkamer is het beste!
Hoe zie je de toekomst van papier?
Ter gelegenheid van het afscheid van Just Enschedé van de Stichting De Best Verzorgde Boeken twee jaar geleden maakte Ron van Roon een boekje waarin hij 119 stellingen van even zoveel mensen samenbracht over wat een ‘best verzorgd boek’ eigenlijk is. Deze vraag werd ook aan mij gesteld. Het antwoord dat ik toen gaf is wat mij betreft nog steeds relevant en gaat ook over de toekomst van papier. “Als het dominante medium voor kennis verschuift van boek naar internet verandert de hele wereld. Dat is de transitie waarin we nu zitten. Maar hoe meer het boek als medium onder druk komt te staan, hoe meer de schoonheid en intimiteit ervan weer zichtbaar worden.”
Interview door De Monsterkamer met Nikki Gonnissen