De Monsterkamer

Daniël Maarleveld over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik heb niet echt een favoriete papiersoort. De papierkeuze is afhankelijk van het ontwerp en de druktechniek. Al merk ik wel dat – indien het ontwerp het toelaat – ik een voorkeur heb voor ongestreken papier met meer structuur, zoals bijvoorbeeld romandrukpapier. Bijvoorbeeld Da Costa of Munken Rough. Daarbij voel je echt dat je wat in je handen hebt. Sommige kleuren komen wel minder goed uit op ongestreken papier, hetgeen de keuze uiteraard ook beïnvloedt.

45 toeren label singles

Papier inspiratie. 45 toeren label singles.jpg

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
In oktober heb ik een catalogus voor Craft Council Nederland ontworpen. Zij hadden een wedstrijd uitgeschreven om een nieuw Nederlands souvenir,  de zgn. Dutch Darling te ontwerpen. De catalogus heb ik bij drukkerij Raddraaier volledig laten drukken op gekleurd papier. De cover op Core Uncoated 200 grams en het binnenwerk op 120 grams Fastprint Zalm. De cover is bedruk met dekwit waardoor de structuur van het papier door de inkt heen goed zichtbaar blijft. Eigenlijk nog meer zichtbaar wordt, als het ware. Alle foto’s die binnen in moesten komen hadden een lichte witte achtergrond. Mijn ervaring is dat de subtiele tinten van de schaduwen op de witte achtergrond in de vertaalslag naar drukwerk erg hard kunnen worden. De keuze voor kleur in het papier zorgt er voor dat de spreads meer een geheel zijn gaan vormen.

CCNL ansichtkaarten

Diverse ansichtkaarten voor Craft Council Nederland

Een ander voorbeeld is de uitnodiging voor AMFI Fashion Transit, een jaarlijks event van het Amsterdam Fashion Institute, waarbij ik de letters AMFI opgebouwd uit cirkelvormen uit de kaart gelaserd heb. Door het vervoer van de kaart kwam een gedeelte van de cirkels los en vormde een soort confetti.

AmFI

Uitnodiging voor AMFI fasion transit

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Papierkeuze is zeker belangrijk voor het ontwerp. Verkeerde papierkeuzes kunnen er voor zorgen dat een ontwerp totaal niet werkt. Ik vind het vaak fijn als drukgang en papiersoort het ontwerp wat menselijker maakt. Dit kun je bijvoorbeeld zien bij de uitnodigingstemplate voor expositieruimte PuntWG, die ik heb gemaakt met Celine Wouters en gedrukt bij Knust. In plaats van voor de exposerende kunstenaars hun flyer te maken hebben we een soort onlogische invul template gemaakt, zodat ieder op een eigen manier probeerde deze in te vullen. De imperfectie van de druktechniek en de grofheid van het papier laat het ontwerp meer leven. En het papier zorgde in dit geval voor een een duidelijke samenhang tussen alle verschillende kunstenaars die exposeerden bij PuntWG.

Puntwg

Flyer template voor puntWG i.s.m. Celine Wouters

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Ik kan erg genieten van het gladde vettige papier van naamloze 45-toeren label singles. Dit zijn de hoesje voor singles waar geen ontwerp voor werd gemaakt en waarvan je op het label kan zien om welke artiest het gaat. Ik verzamel deze vaak op rommelmarkten. Juist doordat het een fragiel wegwerpproduct is ga je er extra zorgvuldig mee om. De ontwerpen zijn vaak erg eenvoudig maar erg doeltreffend.

diploma_akzidenz_specimen1

Letters specimen voor Diploma Akzidenz

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Goede sample-mappen en snelle levering. Als je een specifieke papiersoort wilt gebruiken moet je er vroeg bij zijn, omdat de levertijden nog wel lang kunnen zijn. Soms moet je daardoor van je papierkeuze afwijken.

Visite

Divers drukwerk op een vel bij drukkerij Lenoirschuring, soms helpen drukkers je optimaal om een drukvel te benutten

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Veel opdrachtgevers raken gewend aan goedkopere Internetdrukkers. Deze hebben vaak een erg beperkte papierkeuze. Daar naast is de kleurechtheid bij internetdrukkers moeilijker te controleren. Dit kan een ontwerp echt onderuit halen.

Items Schutblad

Schutblad voor Items magazine

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Drukkers bieden vaak de mogelijkheid om rustig door de papiersamples heen te gaan. Toch zou het natuurlijk veel fijner zijn om een eigen collectie te hebben. Ik heb wel een beperkt archief van druktechnieken en papiersoorten om gelijk al verschillende opties te kunnen zien en mee te nemen bij ontwerppresentaties.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Papier word meer een exclusief item, het is bijna een luxe item geworden. Ik kan er erg van genieten om bijvoorbeeld ’s ochtends een krant te lezen. Dit vind ik vele malen veel ontspannender dan het kijken op een scherm. Net zoals je nu ziet dat er nog steeds langspeelplaten worden gemaakt in exclusieve edities hoop ik dat er ook steeds meer met liefde naar de details van drukwerk word gekeken als tegenhanger van het beeldscherm.

Ruimte voor muziek

Boek over het muziekgebouw aan het ij in samenwerking met Arjan Groot en Julia Müller

Interview door De Monsterkamer met Daniël Maarleveld