Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Creatief en innovatief zeker, maar ook effectief duurzaam?
Patricia Dolman
01/06/2015
Gastartikelen
Papier & Innovatie
In Nederland zijn velen creatief en innovatief bezig bij het maken van producten van papier of karton als bijvoorbeeld tijdschriften, boeken of verpakkingen. Maar gebeurt het ook duurzaam?
Uit recent onderzoek door GfK voor PEFC blijkt dat meer dan 80% van de ondervraagde consumenten wil dat bedrijven die grondstoffen uit duurzaam beheerde bossen gebruiken in hun productieproces dit ook vermelden op hun producten. Keurmerken als PEFC zijn een betrouwbaar middel om de consument te garanderen dat het gekochte product gemaakt is van hout, papier of karton uit duurzame bron.
Door het duurzaamheidsaspect in te bouwen bij het maken van een product van papier of karton wordt de aantrekkelijkheid voor de consument ook hoger. Consumenten wereldwijd vinden het namelijk belangrijk ethische keuzes te maken. 60% van alle ondervraagden uit de ‘PEFC Global Consumer Survey’* zijn ervan overtuigd dat hun keuze voor een product met keurmerk een positief verschil maakt voor de bossen op aarde. Slechts een kleine minderheid, circa 10%, geeft aan het gevoel te hebben dat hun keuze voor een duurzaam geproduceerd product geen verschil maakt. Bovendien antwoordde bijna 30% van de consumenten dat zij actief naar keurmerken voor duurzaam beheerde bossen kijken en dit ook mee laten wegen in hun aankoopbeslissing.

Mijn keuze tijdens het boodschappen doen voor een product met keurmerk maakt en positief verschil voor de bossen op aarde.
Het GfK onderzoek* toont aan dat meer dan de helft van alle consumenten (54%) keurmerken als het meest concrete bewijs beschouwt dat er rekening is gehouden met het milieu. Andere bewijsmiddelen zijn land van herkomst (30%), merk (24%), aanbeveling van familie/vrienden (17% ) en aanbeveling via de media (16%).

Wat verzekert u het meest dat er rekening is gehouden met milieuoverwegingen
“Wij zijn blij met de resultaten van het onderzoek, want wereldwijd wordt nog maar 10% van de bossen op een duurzame manier beheerd. Door met duurzame papier- en karton materialen te werken wordt de vraag hiernaar groter en zullen nog meer boseigenaren gestimuleerd worden om ook hun bos duurzaam te beheren, want de grondstof voor papier en karton is nu eenmaal hout”, aldus Huib van Veen van PEFC Nederland. “Ons uiteindelijke doel is dat alle bossen in de wereld duurzaam beheerd worden, hoe hoger de vraag, hoe eerder we het doel bereiken”.
Uit het onderzoek* blijkt verder dat PEFC het meest vertrouwde wereldwijde boscertificeringskeurmerk is. Internationaal weet 40% van de consumenten wat een boscertificeringskeurmerk is; het PEFC-keurmerk heeft een herkenning van 21%.

Het PEFC-logo op een product geeft de garantie dat karton en/of papier uit een duurzaam beheerd bos afkomstig is.
Voor de consument is het PEFC-logo een waarborg en betrouwbare bron van informatie of een product een maatschappelijk verantwoorde keuze is. Het overgrote deel van papier- en kartonproducenten zijn PEFC-gecertificeerd. Ook verderop in de keten zijn papiergroothandelaren en drukkers gecertificeerd. Zij hebben de mogelijkheid het PEFC-keurmerk gratis op een product te plaatsen.

Het PEFC-logo op een product geeft de garantie dat karton en/of papier uit een duurzaam beheerd bos afkomstig is. Copyright: Sonia Chapelle
Wil je zelf PEFC-gecertificeerde producten gebruiken in je ontwerp of gecertificeerde producenten betrekken in je eigen producties of (grafische) werkzaamheden, check de openbare PEFC Database, hierin kan je alle gecertificeerde bedrijven vinden. Voor meer informatie of andere vragen kan je ook contact opnemen met het Nederlandse kantoor van het PEFC-keurmerk: www.pefcnederland.nl
*Het eerste ‘PEFC Global Consumer Survey’ werd uitgevoerd door GfK gevestigd in Duitsland, in opdracht van PEFC International. Het onderzoek vond plaats in 13 landen te weten Australië, Oostenrijk, Brazilië, China , Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, onder 13.000 consumenten per land telkens 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 16+.
Meer informatie over het onderzoek:
Presentatie ‘PEFC Global Consumer Survey (Engels, 3.59 MB)
Een toekomst met hout, papier en karton?
Kies voor het PEFC-keurmerk.
PEFC staat voor:
Duurzaam bos, hout, papier en karton.
Voor nu en in de toekomst.
Samen kunnen we het gewoon doen!
Hou(t) van PEFC.