De Monsterkamer

COMA Amsterdam | New York over papier

Wat is jullie favoriete papier en waarom?
We hebben niet echt een uitgesproken favoriet. De keuze voor het soort papier is echt afhankelijk van het project. Over het algemeen houden we van papiersoorten met een onderscheidend karakter, en soms kan een combinatie van papiersoorten de inhoud van een boek niet alleen verbeteren, maar ook gebruiksvriendelijker maken.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
1. Richard Avedon heeft een grote bijdrage geleverd aan de portret- en modefotografie. In Avedon’s France: Old Work, New Look is zijn fascinatie voor Frankrijk samengebracht in foto’s, interviews, brieven, publicaties en essays. Om zijn kunstfotografie van het overige materiaal te onderscheiden gebruikten we twee verschillende papiersoorten: een mat ongestreken papier (Munken Polar, 120 g/m² Het ongestreken, gladde oppervlak van het Munken Polar en de friswitte tint zorgen voor een karakteristieke beeldweergave en een exclusieve, natuurlijke uitstraling. Munken Polar is ontwikkeld voor offsetdruk, maar is ook geschikt voor andere druktechnieken : flexo, laser, xerografie, digitale druk, inkjet en voor preprint toepassingen. ) voor het achtergrondmateriaal en als tegenpool een glossy papier (Multiart gloss, 130 g/m²) voor Avedons portretten.

Avedon’s France: Old World, New Look, tentoonstellingscatalogus. 800 pagina’s, 18,5 x 15 cm. Abrams, New York, uitgever engelse editie. Bibliothèque Nationale de France, uitgever franse editie

2. De monografie over kunstenaar Marilyn Minter bevat werk uit verschillende periodes van haar ruim veertig jaar durende carrière. Het materiaal is zeer divers en het was haar wens om een klassiek boek te maken met het gevoel van een tijdschrift. Daarom hebben we hier verschillende papiersoorten gebruikt. Voor de schilderijen kozen we een gestreken papiersoort (Condat Silk, 170 g/m² Condat Silk is een houtvrij gestreken papier met een prachtige zijdematte afwerking. Voelt fluweelzacht aan dankzij de zeer verfijnde coating. Aangenaam leescomfort, uitstekende bedrukbaarheid, zeer scherpe weergave. ) met een extra vernis om het superglanzend te maken. Voor de teksten en zwart-wit foto’s gebruikten we opdikkend ongestreken papier (UPM Fine, 140 g/m²) en voor de filmsectie een parelmoer papier (Curious Metallics, 120 g/m² Curious Metallics: ongestreken gemetalliseerd papier, karton en enveloppen. In diverse modebewuste kleuren verkrijgbaar. Het robuust papier schittert aan beide zijden. Het geeft een extra dimensie aan het drukwerk. ). Het boek bevat ook een tekst van een collega kunstenaar. Dit stuk onderscheidt zich van de overige teksten door het gebruik van Chromolux Alu, 80 g/m2, een eenzijdig etiketten papier met spiegelend zilveren oppervlak.

Marilyn Minter, monografie, 224 pagina’s, 28 x 21,5 cm. Gregory R. Miller, New York, uitgever

3. In Dust Jacket for the Niggerati, doet de Afrikaans-Amerikaanse kunstenaar Kara Walker aan de hand van een reeks tekeningen verslag van haar verlangen om te begrijpen hoe ‘interpersoonlijke en geopolitieke krachten worden bevestigd door de leven van individuen.’ Met drie gewichten van hetzelfde, ongestreken papier (Munken Pure Rough 150, 120, 100 g/m²  Het ongestreken, zeer tactiele oppervlak van het Munken Polar Rough en de friswitte tint zorgt voor een mooie beeldweergave in combinatie met een natuurlijk papiergevoel. Dankzij de hoge opdikking kan je een lager gramgewicht gebruiken met behoud van de aangewezen dikte en stijfheid van het drukwerk. ) selecteerden we een papiersoort die qua gevoel en kleur vergelijkbaar is met het papier dat Walker voor haar tekeningen gebruikte. De omslag van het boek ontvouwt zich tot een poster die, naast het volledige voorwoord van de kunstenaar, ook een detail op ware grootte van één van haar werken bevat. Het boek opent en sluit af met afbeeldingen van installatie-foto’s van de tentoonstelling.

Kara Walker: Dust Jackets for the Niggerati, tentoonstellingscatalogus. 144 pagina’s, 31 x 23,5 cm. Gregory R. Miller, New York, uitgever

4. Rhythm Science door Paul D. Miller, ook bekend als ‘DJ Spooky that Subliminal Kid’, vertaalt zijn gedachten, ritmes en beelden naar het medium van grafische vormgeving. We transformeerden zijn ideeën, illustraties en muziek tot iets dat net zo veel van ons, als van hem is. Rhythm Science kan op verschillende manieren worden gelezen: per hoofdstuk, via text-bites of door het scannen van de illustraties . Voor het binnenwerk van het boek (incl. cd) gebruikten we een verpakkingspapier (Prolitho, 70 g/m²), voor de schutbladen Profijt, 140 g/m² en voor het omslag het mooie Curious Touch Soft Milk, 300 g/m² Curious Touch Soft Milk is papier en karton met een unieke eenzijdige soft touch coating. De opmerkelijke tactiliteit van Curious Soft Touch geeft een sensuele dimensie aan uw communicatie. , dat voor dit project gesponsord werd door Arjowiggins.

Rhythm Science, boek, 128 pagina’s, 19 x 14 cm. MIT Press (A Mediawork Pamphlet), uitgever. Paul D. Miller (aka DJ Spooky That Subliminal Kid), tekst

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
We besteden redelijk veel tijd aan het zoeken naar het juiste papier. Het is een cruciaal onderdeel van het formuleren en visualiseren van een concept en meestal begint dat met het maken van één of meerdere dummies. Vorm en functie gaan hand in hand!

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Als onderdeel van onze praktijk organiseren we jaarlijks COMA Dutch DesignLab, een platform voor ontwerponderwijs. Als onderdeel van dit programma nodigen we ontwerpers uit om workshops te geven en dat zijn natuurlijk de collega’s van wie het werk ons het meest aanspreekt. Haller Brun bijvoorbeeld zijn niet alleen getalenteerde ontwerpers die altijd veel aandacht besteden aan hun papierkeuzes, maar die ook indruk maken met inspirerende en bevlogen workshops. In dit geval kregen de studenten de ongebruikelijke opdracht om een (blanco) papieren dummy te maken op basis van een gedicht. De studenten hadden een breed scala aan papier tot hun beschikking en creëerden een aantal verrassende objecten.

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Verpakkingspapier en industriële papieren zijn moeilijker te verkrijgen. Uniek verpakkingspapier wordt vaak op rollen geproduceerd in plaats van op vellen. Voor de productie van boeken hebben we vellen nodig.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Papier is de drager van veel slecht nieuws. (‘Don’t shoot the messenger!’)

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
We proberen de papiercollectie in onze studio zo goed mogelijk up-to-date te houden en als we inspiratie nodig hebben of iets specifieks zoeken is de service van De Monsterkamer onontbeerlijk!

Hoe zie je de toekomst van papier?
Wij geloven in de kracht van tactiliteit. Papier versterkt de inhoud, vult de boodschap aan en is minder vluchtig dan digitaal.

Interview door De Monsterkamer met COMA Amsterdam | New York