Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Céline Wouters over papier
Céline Wouters
01/11/2014
Ontwerpers over Papier
Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik hou van simpel ongestreken papier, niet te wit, liever iets dat neigt naar het grijze toe. Met iets van structuur, maar egaal van kleur. Ik hou er absoluut niet van als er iets van dingetjes zichtbaar zijn en het papier een decoratieve functie krijgt. Ik vind het mooi als papier een grofheid uitstraalt. Reviva (vervangen door Revive 100) en Royal Print zijn mooie voorbeelden, of een echte gloss kan ook mooi werken. De laatste tijd maak ik vaak gebruik van de collectie van Fedrigoni.
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Bij ieder project kies ik voor een papiersoort die past bij de vorm en refereert naar de inhoud. Voor de poster voor de performance Flip Sides, heb ik gebruik gemaakt van 115 gsm outdoor blue back poster papier. Een weerbestendig papier met een hoge opaciteit die ervoor zorgt dat het papier niet doorschijnt. Ik heb gedrukt op de achterkant (de blauwe kant) van het papier, refererend aan de titel van de performance.
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
De papierkeuze is een heel belangrijke factor binnen het ontwerp. Ik besteed veel tijd aan het kiezen van papier (als het budget dit toelaat). Hoe een papiersoort aanvoelt is van groot belang, het moet lekker in de hand liggen en een boek of brochure moet goed open vallen. Wat ik nooit zou gebruiken is silk papier, dit is een papiersoort die ik niet lekker vind voelen. De combinatie van verschillende papiersoorten kan structuur geven aan een publicatie. Voor de publicaties van het Veem Theater heb ik gebruik gemaakt van twee verschillende papier soorten om een differentiatie te maken tussen de inhoudelijke tekst en het programma.
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Kan zo snel niet een ding aanwijzen. Maar ik haal vaak inspiratie uit oude boeken die ik vind op de rommelmarkt of in de kringloopwinkel.
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Een van mijn favorieten was het gekleurde papier van Reviva Color, dit is helaas uit de collectie verdwenen [red.: bestaat nog volgens De Monsterkamer]. Dat is iets wat ik mis, een mooi gekleurd papier. Voor de leaflet van Composing Through Words, heb ik eerst het papier in een kleur laten drukken om de juiste kleur te krijgen. Op die manier krijgt een standaard MC papier, toch nog iets van karakter.
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Mijn grootste frustratie is dat er steeds meer papiersoorten verdwijnen en het lastig is om de collectie up-to-date te houden. Steeds vaker is het papier dat je wilt niet (meer) verkrijgbaar, kan het alleen nog maar geleverd worden in tonnen of heeft het papier de verkeerde looprichting.
Hierdoor eindigt een gesprek met de drukker vaak met “ik weet wel iets wat er op lijkt, zal ik dat dan maar bestellen…”. Alleen de betere drukkers vertrouw ik in dit advies.
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
De laatste tijd is er veel veranderd op het gebied van papier. Wat ik al eerder aangaf is het lastig om op de hoogte te blijven van het aanbod, waardoor ik de keuze in het papier vaak achteraf of tijdens het proces maak. Ook merk ik steeds vaker dat de goedkopere drukkers geen up-to-date collectie meer in huis hebben. In die zin biedt De Monsterkamer natuurlijk uitkomst.
Hoe zie je de toekomst van papier?
Ik zie het somber in. De markt is de laatste tijd veel minder stabiel geworden, er verdwijnen steeds meer papiersoorten. Natuurlijk worden er ook wie nieuwe soorten aangeboden. Maar het aanbod krimpt en steeds vaker komt het voor dat er alleen nog maar in grote oplage geleverd kan worden.
Interview door De Monsterkamer met Céline Wouters