Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Big Fieldman over papier
BIG FIELDMAN
01/11/2016
Ontwerpers over Papier
Wat is je favoriete papier en waarom?
Kumi: Elk jaar maak ik een nieuwjaarskaart met Lorenzo Lorenzo combineert het klassieke voorkomen van perkamentpapier met 10 warme kleuren en pasteltinten in verschillende formaten en gewichten.
De tint van het papier is ‘gewolkt’ en daardoor qua uitstraling geschikt voor het produceren van bijvoorbeeld menukaarten, diploma’s, certificaten, kalligrafie en uitnodigingskaarten.
. De nieuwjaarskaart is de start van het jaar en belangrijke traditie voor mij. Het papier sluit aan bij dit speciale gevoel.

Nieuwjaarskaart op Lorenzo
Tijl: Ik ben fan van het serie van Arctic Paper waarin ik altijd een mooi en geschikt papier kan vinden voor de productie van de boeken die ik ontwerp. Voor het omslag kies ik dan juist weer vaak een speciaal papier van Gmund vanwege de tactililteit die het papier heeft.
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Kumi: Voor het boek over een door mij zelf geïnitieerd fotografie-project over mode en geschreven fictie gebruik ik Fluweel 1.8 Fluweel is een natuurlijk wit ongestreken papier met een warme, uiterst zachte touch. Verkrijgbaar met zowel opdikking 1.5 als opdikking 1.8. Ondanks de hoge opdikking leent Fluweel zich zeer goed voor 4 kleurendruk. Een multi-inzetbaar papier, prima geschikt voor boeken, gelegenheidsdrukwerk, brochures, kalenders, enz.. Het boek heeft veel witruimte en het is belangrijk dat de fotografie goed tot z’n recht komt. Daarnaast wilde ik een zeer licht boek, maar met veel volume maken. Fluweel 1.8 is hier het perfecte papier voor. Een goede lithografie is wel belangrijk bij dit papier.

Ministerraad op vrijdag – herinneringen aan het Kabinet-Den Uyl
Tijl: Voor het boekomslag van Ministerraad op vrijdag – herinneringen aan het Kabinet-Den Uyl gebruikte ik Gmund Cotton Gmund Cotton is een houtvrij, wit en gekleurd, ongestreken tekst- en omslagpapier en -karton met een hoge opdikking (2.0) en een mat oppervlak. Het is gemaakt van 100% katoen voor een buitengewone zachtheid en haptische sensatie. omdat het mooi en zacht aanvoelt en bovenal de foliedruk (wit op grijs) zeer mooi laat uitkomen.

Ministerraad op vrijdag – herinneringen aan het Kabinet-Den Uyl
Een ander bijzonder project waarin papier een grote rol speelde was EnS, een dichtbundel met 80 sonnetten die samen één mensenleven beschrijven. Hiervoor nodigde ik 8 ontwerpers uit van verschillende generaties die ieder één katern vormgaven. Zij konden kiezen uit de collectie van Lessebo Lessebo Design 1.3 heeft een ruw oppervlak wat het papier een robuust karakter geeft. Het papier is geschikt voor alle druktoepassingen waarbij een mooie beeldweergave samengaat met een natuurlijk papiergevoel. Verkrijgbaar in vier tinten: Ivory, Natural, White en Bright. Lessebo Design Smooth 1.2 leent zich uitstekend voor de weergave van foto’s en heldere kleuren.. Fijn aan die collectie is dat de diversiteit groot is, maar dat alles ook heel goed bij elkaar past.

EnS, dichtbundel met 80 sonnetten
Kumi: In 2016 heb ik met het papier OK Sand van Takeo een envelop ontworpen uit één stuk, zonder driehoekige klep met lijn. Het is een heel subtiel detail, maar ik hou van dat soort dingen.

Envelop
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Tijl: De keuze voor een papier is belangrijk maar ik heb inmiddels wel mijn favorieten en voorkeuren, waardoor ik minder tijd besteed aan het uitzoeken van papier.
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Kumi: Het is echt een geweldige kans om zelf een nieuwe papiersoort te ontwerpen. Bijvoorbeeld het papier IBO One, IBO One is geproduceerd van pure cellulose zonder vulstoffen waardoor het papier zeer licht, soepel valt en een opmerkelijke transparantie verkrijgt. ontwikkeld door Irma Boom en speciaal papier gemaakt van wol door Christien Meindertsma zijn een grote inspiratie.
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Tijl: Er is de afgelopen 5 à 10 jaar veel veranderd in de papier- en drukwereld. Dat is inherent aan de huidige tijd. Minder leveranciers en minder aanbod. Maar de kwaliteit van het beschikbare papier is nog altijd hoog.
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Tijl: Dat door het samengaan en aanpassen van papiercollecties sommige soorten ineens niet meer beschikbaar zijn of uit een andere fabriek komen, waardoor de kwaliteit niet niet meer dezelfde is.
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Tijl: Ik heb voldoende monsters in huis om uit te kiezen. En anders kan ik altijd langs gaan bij De Monsterkamer voor meer soorten en advies.
Hoe zie je de toekomst van papier?
Tijl: De digitale wereld zal het gebruik van papier terugdringen. Dat is denk ik goed als je kijkt naar commercieel drukwerk. Maar je ziet ook dat er voor boeken meer budget en aandacht komt, omdat het maken van een boek niet meer vanzelfsprekend is.