Over ons Veelgestelde vragen Colofon | Adres Loods 6 KNSM-laan 231 1091 LC Amsterdam ![]() | Contact +31 (0)20-6204213 info@monsterkamer.nl |
Auke Wieringa over papier
Auke Wieringa
01/06/2017
Ontwerpers over Papier
‘Ik moet aanzienlijk meer mijn mijn best doen om een speciaal papier er doorheen te krijgen bij een opdrachtgever.’
Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik ben een ‘sucker’ voor dunne papiertjes, postpapier, Rijnbank, Fastprint gold, Milo, Anda, liefst dun en ongestreken. Voor sociëteit Arti et Amicitiae heb ik een mooie serie posters gemaakt die tegelijkertijd aan de achterkant een nieuwsbrief was. Barry Vos van SSP kwam altijd wel weer met een mooi nieuw papier aanzetten. Je wilt toch dat je papier lekker aanvoelt, dan is het eerste contact goed en ondersteunt het je ontwerp. De posters onderscheidden zich echt door het lichte fijne papier.

Arti et Amicitiae, maandelijkse nieuwsbrief/ poster, Drukkerij SSP – papier Rijnbank 80 g/m2

Arti et Amicitiae, maandelijkse nieuwsbrief/ poster, Drukkerij SSP – papier Rijnbank 80 g/m2
Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Op de Gerrit Rietveld Academie, waar ik afstudeerde aan visuele communicatie, heb ik eens een theaterdialoog van Dood Paard uitgeschreven op papier. Ik had gekozen voor een lekker licht papier, 50 grams, dat bijna transparant was en heb de tekst van beide personen elk aan een eigen kant geplaatst, waardoor er een wisselwerking ontstaat tussen de twee teksten. Dat is een mooi boekwerk geworden.
Maar ook voor de huisstijl van Doctors Inc, een medisch cosmetisch arts, heb ik ruw, kartonachtig papier als uitgangspunt genomen. Na een lange zoektocht bij papierproducenten en drukkers ben ik uiteindelijk per toeval bij Vlieger papier op Muskat Papier met de look van kraftpapier. Bijzonder in al zijn eenvoud. Binnen het assortiment zijn eveneens trendy akte enveloppen toegevoegd in de formaten 162 × 229 mm en 110 × 220 mm met koordsluiting. uitgekomen.
Gecacheerd tegen het gladde Chromolux Chromolux® 700 is een wit, eenzijdig castcoated papier en karton met een hoog glanzende en extreem gladde voorzijde en witte, ongestreken achterzijde (80-135 g/m2) of licht gestreken achterzijde (180-400 g/m2). Chromolux® 700 heeft een goede printability en is geschikt voor de meeste afwerkings en veredelings technieken. geeft het een heel mooi contrast en is het een mooie weerspiegeling van je bezoek aan de cosmetisch arts: natuurlijk en strak. Het geheel kreeg nog een afwerking met het logo er lekker diep in zilver op gefoliedrukt.

Doctors Inc, identiteit en huisstijl, verpakking dermaroller papier Muskat en Chromolux

Doctors Inc, identiteit en huisstijl, verpakking dermaroller papier Muskat en Chromolux
Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Ik ben recent nog op en neer naar Rotterdam gereden omdat ik daar een ooit een keer een mooi papier had gezien, dat ik specifiek voor menukaarten in gedachten had en ik moest het hebben. Uiteindelijk bleek het een vrij gangbaar mat gelamineerd te zijn, maar het bleef maar in mijn hoofd hangen, zodat ik toch maar de trein heb gepakt. Voor menukaarten is papier sowieso een lastig ding want met al die vette vingers kun je papier na één dag al weggooien. Mijn zoektocht blijft voortduren naar een mooi, duurzaam papier voor de horeca.
Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Het jaarverslag van de Mondriaanstichting 2003 van -SYB- vond ik destijds erg inspirerend. Hij werkte ook met transparanties in zijn papier waardoor de (in spiegelbeeld) gedrukte teksten een andere lading kregen. Afwisselend met dik en dun papier, alleen zwarte letters en pregen en een fluweelzachte kaft is dit het soberste maar mooiste jaarverslag dat ik ken.
Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Een dik en duurzaam papier bestendig tegen vette vingers.
Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Vette vingers.

Burgerbar menukaarten, 400 g/m2 matgelamineerd

Burgerbar menukaarten, 400 g/m2 matgelamineerd
Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Het is een tijdje heel verwarrend geweest toen veel leveranciers over de kop gingen en papiersoorten uit productie gingen. Had je eindelijk een lekker papier, stopten ze met de productie. Maar zo kon je ook altijd weer experimenteren met nieuwe soorten. Gelukkig zijn er veel drukkers die op de hoogte zijn van de papierontwikkelingen met je meedenken om tot een goeie oplossing te komen.
Hoe zie je de toekomst van papier?
Ik merk wel dat ik steeds meer vraag komt naar digitale producties, zoals nieuwsbrieven en websites, digitale flyers, waar papierkeuze geen rol speelt. En ook dat er meer vraag is naar goedkopere oplossingen, zoals internetdrukkers, die toch weer een beperkte papierkeuze hebben. Ik moet daarom aanzienlijk meer mijn mijn best doen om een speciaal papier er doorheen te krijgen bij een opdrachtgever.

Dance Valley, overzichtsboek ter ere van 20 jaar Dance Valley
Interview door De Monsterkamer met Auke Wieringa