De Monsterkamer

Michael Brenner over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Op dit moment is mijn favoriete papier Arcoprint Milk van Fredrigoni. De structuur van het papier is ongelofelijk, je kunt de papiervezels zien en voelen. Het is licht qua gewicht en opdikkend, dus perfect voor het dikker maken van publicaties en de productie van rijk ogend drukwerk.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
We hebben ooit een flyer voor een filmavond hier in Rotterdam gemaakt die je van een platte A3 kon vouwen tot een popcornhouder. Het papier dat we gebruikten was van onopmerkelijk standaard geel laser papier, maar het eindformaat was voor ons een vrij onverwachte uitkomst. We hebben vrij lang erover gedaan – een week ongeveer – voordat we erin slaagden om de definitieve vouwwijze te bepalen.

Popcorn folded

Popcorn folded

Popcorn flat

Popcorn flat

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Aangezien we veel met drukwerk doen, is de papierkeuze absoluut doorslaggevend in de manier waarop een project iemand aanspreekt. Dit is even belangrijk als het ontwerp zelf, aangezien mensen er een heel direct contact mee hebben. We ontleden het project en brengen het terug tot karakteristieken. Dit helpt ons om een papierkeuze te maken die het best de boodschap overbrengt.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Ik heb me altijd zeer aangetrokken gevoeld tot de papierkeuze van het magazine Dot Dot Dot. Elke uitgave was steeds een verrassing. Zo waren de wisselende locaties waar ze te gast waren de inspiratie voor de papierkeuze. Zo werd een magazine bijvoorbeeld gedrukt op lokaal afvalpapier, het enige papier dat op locatie te krijgen was.

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Ik zou willen dat Crane&Sons hun formule voor de US Dollar zouden vrijgeven. Ik zou graag een meer betaalbaar katoen-papier op de markt zien.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Een papierleverancier vinden met een ethisch verantwoorde aanpak op het gebied van papierproductie. Ook al scheppen veel leveranciers op over hun eco-vriendelijkheid, als je achter de schermen kijkt zul je zien dat het soort bomen die geplant worden meer schade aanrichten in de bodem dan het papier maken zelf. Er is een gelimiteerd aantal papierfabrieken dat ervoor kiest om transparant te zijn over hun productie voorwaarden ten aanzien van de aanplant van bossen.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Het ligt er helemaal aan waar je naar op zoek bent. Iedereen kan papiermonsters bestellen of een verkoper vragen naar de kenmerken van een papiersoort. Een veel interessanter gesprek gaat echter niet over het papier zelf, maar over waar en hoe het papier geproduceerd wordt.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Het zal lang meegaan. Papier bestaat al sinds 105 voor Christus en sommige archeologen denken te kunnen bewijzen dat het zelfs 200 jaar daarvóór al bestond. Het is altijd een optie geweest voor onze gedrukte boodschappen en dat zal ook altijd zo blijven. Wie weet nemen op plastic gebaseerde papiersoorten wel een vlucht, want het wordt steeds meer een overvloedig afvalproduct.

__
Interview door Cristina Poiata (De Monsterkamer) met Michael Brenner