De Monsterkamer

Dongyoung Lee over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik heb geen voorkeur voor een specifiek type papier, de keuze hangt vaak af van het project waar ik aan werk. Toen ik nog in Korea werkte had ik wel een sterke voorkeur voor een papier genaamd Mojo, een veelzijdig papier voor tekstboeken. Misschien is wel 80% van de paperbacks in Korea gedrukt op dit papier. Het is vergelijkbaar met Alster van [voorheen] Geese Papier. De aantrekkelijkheid zit er niet in dat het een heel speciaal papier is, maar meer dat het – net als brood – overal aanwezig is.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Sinds 2016 werk ik met P/////AKT, een ruimte voor hedendaagse kunst in Amsterdam, en elk jaar maken we een publicatie van zes tentoonstellingen met daarbij zes essays. We gebruiken hiervoor altijd twee soorten papier om het verschil duidelijk te maken tussen de twee soorten inhoud. Het is een simpele oplossing om het verschil te benadrukken, dat past goed bij P/////AKT. Voor het boek heb ik Tom&Otto Gloss 115 g/m2 Tom&Otto is chloorarm houtvrij tweezijdig machinegestreken papier en karton. gekozen en voor de tentoonstellingsfoto’s Cyclus Offset 60 g/m2 CyclusOffset is een natuurwit, ongestreken recycled papier en karton, gemaakt van 100% post-consumer gebruikt papier. voor de essays.

Pense-bête, voor P/////AKT. Cyclus Offset 100 g/m2 voor de poster, Cyclus Offset 60 g/m2 en Tom & Otto Gloss 115 g/m2 voor de publicatie

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
De papierkeuze stem ik meestal af op het soort project, maar het komt ook voor dat ik op basis van het karakter van de persoon (klant) met wie ik samenwerk een keuze maak. Voor de uitnodiging van de Michael Gibbs tentoonstelling in 2016 was het papier erg belangrijk. Ik had de kans om zijn archief in te zien en heb geprobeerd zoveel mogelijk het papier te benaderen dat hij ook gebruikte in zijn werk. Dit resulteerde uiteindelijk in Cyclus Offset 200 g/m2 voor de poster en Rainbow Chamois 120 g/m2 Rainbow (IQ Color) is een inspirerend assortiment van gekleurd, ongestreken papier in verbazingwekkende kleuren. Het assortiment omvat een verscheidenheid aan formaten, gramgewichten en bijpassende enveloppen. voor voor de plattegronden en zijn tekeningen.

Let it keep secrets, Michael Gibbs Early Works. Cyclus Offset 200 g/m2 en Rainbow Chamois 120 g/m2

Let it keep secrets, Michael Gibbs Early Works. Cyclus Offset 200 g/m2 en Rainbow Chamois 120 g/m2

Dit is een boekje voor Bik van der Pol en gaat over collectieve bewegingen en een performance script. Ik ben intuïtief te werk gegaan met afgedankt papier dat ik bij de printer vond. Uit dit papier heb ik heel letterlijk maan-vormen geknipt en deze gebruikt voor het ontwerp. Dit is vervolgens geprint met een riso printer op de Jan van Eyck Academie waar ik resident was in 2014.

What if the moon were just a jump away, diverse papiersoorten

What if the moon were just a jump away, diverse papiersoorten

Het boek English is een persoonlijk project. Hiervoor heb ik de kunstenaar Martin La Roche gevraagd met de foto’s te reageren op teksten van mij. Deze foto’s zijn op erg dun, deels doorschijnend papier gedrukt wat een filmprojectie-achtig effect oplevert. Jochem Öfner van drukkerij Raddraaier SSP raadde me IBO One 60 g/m2 IBO One is geproduceerd van pure cellulose zonder vulstoffen waardoor het papier zeer licht, soepel valt en een opmerkelijke transparantie verkrijgt. aan. De transparantie ervan werkte perfect voor wat ik wilde bereiken.

English. IBO 60 g/m2 en Balance Offset 100 g/m2 and 300 g/m2

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Zoals vele andere ontwerpers houd ik van graphics uit de jaren 60 en 70. KONTEXTSOUND is een tijdschrift ontworpen en bewerkt door kunstenaar Michael Gibbs in 1977 in Amsterdam. Hij gebruikte twee verschillende soorten papier, satijn voor afbeeldingen en mat-open papier voor de teksten. Deze papierkeuze erg eenvoudig maar logisch. De materialiteit van het papier is zo levendig, het brengt op een goede manier de intentie van de kunstenaars over aan de lezers.

KONTEXTSOUND door Michael Gibbs in 1977

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Soms denk ik dat het fijn zou zijn om verschillende soorten krantenpapier en inpakpapier te hebben voor gebruik in kleine oplages. Ik ben erg benieuwd of het mogelijk is om verschillende soorten ersatz of kraftpapier te maken.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Papier is erg onvoorspelbaar. Het definitieve effect van een papierkeuze in het uiteindelijke boek is toch altijd anders dan je in je hoofd hebt. Ook het boek zal daarna in de tijd weer veranderen. Papier is als een levend wezen, dat is het ook het leuke.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Ik ga altijd naar drukkers en vraag om advies. Jochem Öfner is een grote hulp geweest sinds ik in Amsterdam begon. Ik reis en dwaal nog steeds door alle papiercollecties die ik nog nooit in Korea tegen ben gekomen. Natuurlijk doe ik ook veel kennis op door naar werk van anderen te kijken.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Spannend. Ik ben erg benieuwd of er een herintroductie komt van oudere papiersoorten die momenteel niet meer gemaakt worden. Bijvoorbeeld het papier dat in de jaren ’60 in het Museumjournaal werd gebruikt.

Interview door De Monsterkamer met Dongyoung Lee