De Monsterkamer

Ayumi Higuchi over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Zoals veel andere ontwerpers heb ik geen favoriet papier. Mijn papierkeuze hangt van diverse factoren af. Maar als ik naar mijn recente werk kijk, heb ik gemerkt dat ik vaak Muskat Brown of Grey Muskat is papier en karton met de look van kraft. Bijzonder in al zijn eenvoud. Binnen het assortiment zijn eveneens trendy akte enveloppen toegevoegd. gebruik om verschillende redenen.

Een goed voorbeeld is The Collection: Marres exhibition cahiers 2013–2016. Kenmerkend voor Marres als museum is dat all zintuigen aan bod komen – niet alleen het zien. Dus voor de cover heb ik Muskat Brown gekozen omdat ik een warm ruw oppervlak prettig vond om aan te raken. Het was wel een uitdaging om een full-color beeld op zo’n papier te drukken. Gelukkig heeft de lithograaf van drukkerij Unicum al ervaringen met Muskat. En dit is het resultaat!

The Collection: Marres exhibition cahiers 2013–2016. Ontwerp: Ayumi Higuchi (omslag, binnenwerk Exhibitions), Vandejong (binnenwerk Cahiers). Drukkerij: Unicum.

The Collection: Marres exhibition cahiers 2013–2016.

Samen met Roger Willems ontwierp ik een uitnodigingskaart en boekje voor kunstenaar Irene Kopelman, die ook op Muskat Brown gedrukt zijn. Haar originele tekeningen zijn op wit papier, maar voor de uitnodigingskaart en omslag vonden we het leuk om de kleur en textuur van dit bijzondere papier toe te voegen. Dat laat haar werk in een andere hoedanigheid zien, denk ik.

Uitnodigingskaart Irene Kopelman. Papier: Muskat Brown 290 g/m2.

Boekje Irene Kopelman. Papier omslag: Muskat Brown 290 g/m2.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Glimpses over the Edge was een beetje een vreemd project voor mij. De uitgeverij vroeg om een uitzonderlijk boekontwerp om de verkoop te stimuleren. De fotograaf is een bankier die werkt voor een non-gouvernementele organisatie en hij had nog nooit een fotoboek uitgegeven. Wat ik voorstelde was een lichtgewicht en dik boek – in tegenstelling tot een typisch grootformaat hardcover fotoboek. Daarvoor was EOS 2.0 EOS 2.0 is een hoogwaardig boekpapier met hoge opdikking. de beste keus voor het binnenwerk. Dit papier maakt het 400-pagina’s tellende boek 4 cm dik en het weegt slechts 400 gram! De fotograaf twijfelde aan mijn uitgesproken papierkeuze, dus ik liet Foam Magazine zien om hem hiervan te overtuigen. Ik gebruik Foam vaak als een gedrukt monsterboek. Ik ben blij dat ik sinds 2017 weer voor Foam Magazine werk.

Glimpses over the Edge. Papier binnenwerk: EOS 2.0 90 g/m2. Papier omslag: 4 mm golfkarton. Productie: Jos Morree FINE BOOKS, binder: FopmaWier. (Foto: Ayako Nishibori).

Glimpses over the Edge.

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Ik besteed veel tijd om het juiste ‘gevoel’ te vinden in mijn ontwerp. Daarna beslis ik welk papier ik kies. Als je je doel helder maakt, is het kiezen/veranderen van papier niet zo moeilijk.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Roger Willems en Hans Gremmen – mijn studiogenoten, collega’s en soms bazen. Roger heeft oog voor detail; hij is iemand die het subtiele verschil tussen 80 en 90 g/m2 papier snapt. Daarentegen is Hans vaak radicaal in zijn papierkeuze en experimenteert met drukken. Ik probeer van beide benaderingen te leren van mijn twee collega’s.

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Gustav Wasa – een wit dun kraftpapier met één kant ruw en andere kant glad. Ik heb dit papier leren kennen door het boek van Karel Martens. Op een dag tijdens onze lunch bij de studio, vonden we het papierzakje van de bakkerij geweldig, een beetje als Gustav Wasa. Dat moet niet zo kostbaar zijn, ziet er goed uit met full-color druk. Toen hebben we ons afgevraagd; waarom kunnen wij dat papier niet krijgen? Er zijn nog veel papiersoorten die minder bereikbaar of bekend zijn.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Duurzaamheid. Ik vind plastic verpakkingen altijd lastig. Zelfs als we een boek maken met duurzaam papier, is het waarschijnlijk verpakt in plastic folie. Het zou fantastisch zijn als er een milieuvriendelijk, (semi-)transparant, betaalbaar, recyclebaar verpakkingsmateriaal bestaat!

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Ik zou zeggen dat het minder moeilijk wordt, dankzij de experts als De Monsterkamer of Jos Morree FINE BOOKS.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Misschien zijn we de laatste generatie ontwerpers die echt boeken van papier maken. Maar ik geloof dat er genoeg dingen overblijven die niemand ooit heeft gedaan en waarmee we nog steeds kunnen experimenten. Ik kan niet te optimistisch zijn, maar helemaal pessimistisch ben ik ook niet.

Interview door De Monsterkamer met Ayumi Higuchi.