De Monsterkamer

Ruben Doornweerd over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Ik heb niet één favoriete papiersoort, wel een aantal classic hits. Elk papier moet het ontwerp ondersteunen en passen bij de gebruikte druktechniek. Een ongestreken papier met een natuurlijke uitstraling staat wel hoog in de hitlijst.

Foam Album 12 | Papier cover: Starline Kraftback 295 g/m2 | gemaakt bij Vandejong Creative Agency

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Voor Foam Album 12 maakte ik voor de cover gebruik van Starline Kraftback Starline Kraftback is het huismerk van Igepa. Het is een GC4: BTMP pulp met een laag chemische gebleekte pulp aan de drukzijde en een laag chemische ongebleekte pulp aan de rugzijde.. Dit tweezijdig papier versterkt het concept van de uitgave door de kraftpapier zijde aan de binnenkant van de cover. Door het hele boek ontdek je ook omstekers op Circle Silk Circle Silk is 100% post-consumer gerecycleerd FSC gecertificeerd machinegestreken papier en karton. Circle Silk kenmerkt zich door een opvallend hoge witheid en staat voor een verantwoorde papierkeuze. waarbij ingezonden postkaarten te zien zijn. Deze omstekers creëren een mooi contrast naast verschillende papiersoorten.

Foam Album 12 | Papier binnenwerk: Circle 90 140 g/m2, Maxi Silk 135 Fluweel vol 1.5 120 g/m2 | gemaakt bij Vandejong Creative Agency

Een ander voorbeeld is de Munken Kristall Het ongestreken, gladde oppervlak van het Munken Kristall en de hagelwitte tint zorgen voor een exclusieve en tegelijkertijd authentieke uitstraling, met een natuurlijk papiergevoel. die is gebruikt voor een brochure voor het Prins Bernard Cultuurfonds. Op dit hagelwitte ongestreken papier komen de pantone kleuren heel krachtig uit. Daarnaast voelt het exclusief en natuurlijk.

Brochure Prins Bernard Cultuurfonds | Papier: Munken Kristall 200 g/m2 | gemaakt bij VanLennep Design Agency

Brochure Prins Bernard Cultuurfonds | Papier: Munken Kristall 200 g/m2 | gemaakt bij VanLennep Design Agency

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Het uitzoeken van een papiersoort doe ik vaak op reeds geproduceerd drukwerk. Uit een papierstaal kiezen doe ik niet graag omdat je volgens mij onvoldoende kunt ervaren hoe het papier werkt. Ik heb daarom een hele bak vol met verzameld drukwerk waar ik graag doorheen ga om verrast te worden.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Hamid Sallali, Art Director van Foam Magazine, vind ik altijd gewaagd en treffend omgaan met zijn papierkeuze voor dit magazine.

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Het komt regelmatig voor dat het budget van een project de keuze limiteert, waardoor exclusievere papiersoorten snel afvallen terwijl dit juist een belangrijke toevoeging is voor het product. Uiteindelijk bepaalt het aanbod van online drukkers vaker de standaard mogelijkheden en dat is jammer.

Flyer Cassette Collectief | Ongestreken HVO, Stencilprint op Riso

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Het lijkt soms wel ‘the survival of the fittest’ met papiersoorten. Bijzonder papier wordt niet meer geproduceerd of je ontdekt dat het is opgenomen in een serie onder een andere naam, dat is soms verwarrend.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Ik ontmoet zo eens in de zoveel tijd papierleveranciers en ben dan weer up-to-date over nieuwe papiersoorten en mogelijkheden.

Flyer Arnhemse Nieuwe 2018 | Papier: Cocoon 300 g/m2

Hoe zie je de toekomst van papier?
Het gebruik van papier neemt af door digitale alternatieven. Je fysieke boekencollectie verplaatst zich naar je digitale device waardoor drukwerk een bijzondere waarde krijgt. Het voordeel is dat er daardoor meer aandacht komt voor speciaal drukwerk omdat het exclusiever is.

Interview door De Monsterkamer met Ruben Doornweerd