De Monsterkamer

Rianne Petter over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Papier met een verhaal dat past bij de opdracht vind ik zelf altijd erg aantrekkelijk. Bijvoorbeeld waar innovatie een rol speelt, of waarin bijzondere materialen zijn verwerkt. Remake-sky is echt prachtig qua kleur, tactiliteit en verhaal (upcycling, 25% restmateriaal leerindustrie).
Een ander fascinerend papier dat ik nog niet heb gebruikt is Curious Matter. Curious Matter is geproduceerd met aardappelzetmeel, waardoor het oppervlakte een zandachtige touch heeft. Doordat het oppervlak met microscopisch kleine bolletjes is bedekt, laat het een onvergetelijke indruk achter. Curious Matter is verkrijgbaar in 7 kleuren. Het is zeer geschikt voor het maken van verpakkingen. Verder heeft het bijpassende enveloppen in de kleuren Goya White en Andina Grey. Ik kan ook heel blij worden van drukwerk waarin verschillende papiersoorten worden gecombineerd die veel contrast hebben qua gewicht, kleur, oppervlakte en opaciteit. Voor Tchai maak ik samen met Studio Ilse van Klei elk jaar een inspiratie-magazine waar we gebruik maken van bijzonder papier en inkten.

Tchai magazine #3: omslag: 230 g/m2 1-zijdig gestreken sulfaatkarton Multicard. Binnenwerk: 40 pagina’s: 100 g/m2 Olin Rough high white. 16 pagina’s: 130 g/m2 Tom & Otto gloss mc. Binnenwerk klein: 28 pagina’s: 100 g/m2 Curious Translucents gold. 48 pagina’s: 80 g/m2 Rainbow light grey 93.

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Voor een lichtarchitect werkte ik samen met de Studio voor Visuele Pop.Cultuur aan een identiteit die licht materialiseerde. Zo kwamen we op het idee om de huisstijl-elementen nat in nat te drukken om zo de schakeringen van de drukinkten te optimaliseren. We wilden namelijk een fluor inkt met een metallic inkt combineren en niet elk papiersoort draagt deze hoeveelheid inkt. Voor het visitekaartje kwamen we uiteindelijk uit bij Algro Design Duo 330 g/m2. Dit is een heel wit en stijf sulfaatkarton, tweezijdig gestreken, dat neon én metallic goed toont en draagt. Algro Design DUO is een tweezijdig gestreken sulfaatkarton met hoge witheid. dé complete oplossing voor premium verpakkingen en grafische toepassingen. Het is ontwikkeld om aan de hoogste eisen te voldoen. Een uniek en veelzijdig dubbelzijdig gestreken sulfaatkarton met een zijdezachte touch.

Voor Albert Heijn heb ik Appie Tomorrow ontworpen, een boek over de toekomst van foodretail. Voor de katernen met veel fc beeld en illustraties heb ik vanuit functionaliteit gekozen voor Arctic Volume White 130 g/m2. Arctic Volume White is een wit, opdikkend, mat, volgestreken papier, verkrijgbaar in gramgewichten van 90 tot 300 g/m². Het matte oppervlak zorgt voor een uitstekend drukresultaat en mooie beeldweergave, en geeft uw drukwerk een zachte uitstraling. De papiereigenschappen zoals opdikking, opaciteit en stijfheid maken het een ideale drager voor hoogkwalitatieve vierkleurenboeken, promotiemateriaal, tijdschriften, posters en ander drukwerk waarbij een speciale touch gewenst is. Dit is een heel wit, mat, gestreken papier maar voelt als ongestreken waardoor het een fijne touch heeft. Een extra katern is op Valorise 125 g/m2 gedrukt. Ik wilde voor dit katern een link leggen naar voedingsmiddelen en in dit papier zijn de vezels van tomaten en paprika verwerkt. De cover is een kraft karton, dat een fijn contrast creëert met het binnenwerk.

Appie Tomorrow

Appie Tomorrow

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
Het is voor mij een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces. De ene keer is het snel duidelijk welk papier er gebruikt moet gaan worden en de andere keer wil je dat het papier niet alleen een functionele drager is maar zet je het in als statement. Het moet kloppen.

Kraft bedrukt met witte toner.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Ik heb 15 jaar geleden op projectbasis bij Vandejong gewerkt aan Foam Magazine, een internationaal fotografie-tijdschrift. Het was inspirerend en leerzaam om te zien hoeveel tijd er werd besteed aan de keuze voor een papier dat het beste de fotoserie presenteerde.

Een maand geleden sprak ik Freek Kuin van drukkerij robstolk over het net uitgebrachte boek SPUL, een catalogus van archeologische vondsten op de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Het papier is hiervoor aangemaakt en geselecteerd op kleur, transparantie en het geluid dat het produceert als je het omslaat. Ik vond dat een mooi gegeven: het papier moet goed klinken. Het is een prachtig boek geworden met opvallende papiersoorten; qua transparantie, omslag en kleur. Ik heb het gelijk gekocht.

SPUL / STUFF (Harold Strak & Willem van Zoetendaal)

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Dat was altijd het overzicht van alle leveranciers en soorten papier, maar dat weten jullie goed te tackelen!

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Dat je nooit precies weet wat het papier in combinatie met de drukinkt en de afwerking gaat doen. Het is vaak bij nieuwe papiersoorten toch weer afwachten wat het resultaat zal zijn. Zo blijft het eindresultaat toch altijd weer onvoorspelbaar en spannend.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Jullie zijn echt in een niche gedoken! Ik vind het erg fijn om een paar keer per jaar bij jullie te komen snuffelen tussen alle papiersoorten. Daarna neem ik contact op met de leveranciers van het papier en zij houden me vervolgens ook weer op de hoogte. Mijn papiercollectie en- kennis groeit nog steeds.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Ik hoop dat papier steeds milieuvriendelijker gemaakt kan worden.

Interview door De Monsterkamer met Rianne Petter