De Monsterkamer

Cathelijn Kruunenberg over papier

Wat is je favoriete papier en waarom?
Fluweel Fluweel is een natuurlijk wit ongestreken papier met een warme, uiterst zachte touch. Verkrijgbaar met zowel opdikking 1.5 als opdikking 1.8. Ondanks de hoge opdikking leent Fluweel zich zeer goed voor 4 kleurendruk en precies door de hoge opdikking accentueert het de sfeer en de emotie van uw drukwerk. Een multi-inzetbaar papier, prima geschikt voor boeken, gelegenheidsdrukwerk, brochures, kalenders, enz.  van Igepa. Ik ben echt iemand die heel erg van zachte dingen houd, daarom aai ik graag katten. Dit papier is, zoals de naam al zegt, fluweelzacht en heeft ook nog eens een opdikking tot 1.8 wat het wolkachtig maakt.

Frame magazine is een tweemaandelijkse uitgave door Frame Publishers over interieur en product design. Grafisch ontwerp in samenwerking met Barbara Iwanicka.

Frame magazine

Kun je een voorbeeld geven van een ontwerp dat je hebt gemaakt, waarbij papier een bijzondere of juist heel functionele rol speelt?
Samen met Mariëlle van Genderen heb ik de publicatie re-vive ontworpen voor designduo RENS en tapijtenfabrikant Desso. Voor het grafisch ontwerp werden we geïnspireerd door het concept van de tapijtencollectie zelf. RENS dompelde oude tapijten in rode pigmentbaden om ze een nieuw leven te geven. Wij hebben dit vertaald naar het ontwerp door op de voorkant een gradient van twee pantonekleuren over het relief logo te plaatsen – alsof deze ook deels ondergedompeld is. Het omslagpapier is van gerecycled textuurpapier met natuurlijke onregelmatigheden (Crain Natural Straw white 320 g/m2 van Christiaan Janssen Cairn Natural Straw is een uniek papier in White en Cream met kleine zichtbare strovezels in het papier. In white leverbaar met bijpassende enveloppen in 3 formaten. Door het gebruik van kringloopvezels kunnen er kleine tintverschillen ontstaan tussen de verschillende producten.Cairn Natural Straw is een uniek papier in White en Cream met kleine zichtbare strovezels in het papier. In white leverbaar met bijpassende enveloppen in 3 formaten. Door het gebruik van kringloopvezels kunnen er kleine tintverschillen ontstaan tussen de verschillende producten.) wat relateert naar het idee van gebruikte tapijten. De publicatie heeft een cahier-steek met rood garen wat verbind met het gehele thema van textiel. Om het concept nog meer door te trekken in de tekst hebben we ‘re’ voor elke hoofdstuknaam geplaatst; re-vive, re-invent, re-colour, re-d, re-use, re-new and re-sult.

Publicatie voor de tapijten collectie ontworpen door design duo RENS voor DESSO.

Re-vive voor RENS x DESSO.

Re-vive voor RENS x DESSO.

Hoe belangrijk is de papierkeuze in de ontwerpen die je maakt? Besteed je veel tijd aan het uitzoeken van papier?
De papierkeuze is erg belangrijk voor mijn ontwerpen. Ik houd ervan wanneer een object een bepaalde tactiliteit heeft. Wanneer ik een boek online heb besteld en het gedrukte exemplaar in mijn handen houd, kan het een geluksmoment zijn als ik wordt verrast door een reliëf, folie, uv lak of zacht ongestreken papier. Deze beleving vind ik erg belangrijk en daarom probeer ik in mijn ontwerpen altijd een speciale verdeling aan te brengen waardoor een fysiek object meerwaarde krijgt.

Kun je een ontwerp van een andere ontwerper aanwijzen waarvan de papierkeuze je aanspreekt?
Wat ik altijd kan waarderen is wanneer je een groot boek met veel pagina’s oppakt en er dan achterkomt dat het helemaal niet zwaar is. Dat vind ik altijd een leuke verrassing. Vaak is er dan een ongestreken papiersoort gebruikt met een hoge opdikking.

Het Chanel boek van Irma Boom vind ik fantastisch. Alles komt samen in het object; concept, inhoud en vorm. Omdat het over parfum gaat, is er geen inkt gebuikt op de pagina’s maar zijn alle beelden en teksten in relief geplaatst. Ik vind het heel bijzonder hoe Irma Boom de vertaalslag vanuit de opdrachtgever kan maken naar een grafisch ontwerp; de merkwaarden en wereld van Chanel wordt helemaal vertaald naar papier en object.

Zijn er dingen die je mist in het huidige aanbod van papier?
Op dit moment niet, maar misschien dat ik straks bij een nieuwe opdracht op zoek ben naar iets dat er niet is.

Magazine The Merchant voor meubelmerk Vitra ontwerpen tijdens mijn werk bij Frame Publishers.

Het magazine gaat over drie steden; Amsterdam, Tokio en Melbourne. Elke stad is gedrukt op een ander papier, met verschillende lettertypes en kleurpallet wat bij het gevoel van de stad past.

Wat is je grootste frustratie op het gebied van papier?
Het is niet zozeer een frustratie, maar wat ik altijd wel lastig vind is dat je nooit precies weet hoe foto’s er gedrukt uit komen te zien op bepaald papier. Soms kan het papier prachtig zijn maar lopen bepaalde foto’s helemaal dicht en dan is het toch minder. Daarom is het fijn om advies in te winnen over hoe een bepaalde papiersoort reageert op drukwerk.

Is het voor ontwerpers makkelijk of juist moeilijk om aan informatie over papier, papiermonsters en/of collecties te komen?
Ik denk dat het dankzij De Monsterkamer veel makkelijker is geworden om aan informatie te komen over papier. Wat ik ook altijd een pluspunt vind is als er in de colofon de papiersoort wordt genoemd. Zo kun je goed zien hoe foto’s op papier uitkomen.

Hoe zie je de toekomst van papier?
Ik denk dat papier zeker een toekomst heeft maar op een minder massale schaal; dat specialere papiersoorten meer toekomst hebben omdat we voor exclusiever drukwerk gaan.

Interview door De Monsterkamer met Cathelijn Kruunenberg
Foto’s: Anne Claire de Breij